Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 juli 2016

Ballongblomman - Från litet frö till stor buske


















Tidigt i våras fick jag en liten frösådd planta av en bekant, som gärna och ofta delar med sig av pelargonsticklingar och andra små växter. Jag fick veta att det var en Ballongblomma eller Leanderklocka, som den också kallas. Namnet Ballongblomma har jag hört tidigare, men växtens utseende och storlek visste jag absolut ingenting om. Det var spännande att få något nytt och annorlunda att plantera på balkongen, som för övrigt mest är fylld med mängder av pelargoner. Jag fick veta att Ballongblomman kunde bli upp till 80 cm hög, men jag hoppades på att plantan inte skulle bli så stor och kraftig om jag satte den i en mindre kruka. Oj, vad fel jag hade. Det tog inte många veckor innan jag insåg att min Ballongblomma skulle ta överhanden på balkongen. Att slänga plantan på komposten var inte ett alternativ. Fullt livsdugliga växter slänger man bara inte. En hel del av mina lökar och perenna växter, som jag haft på balkongen, har under åren fått flytta till rabatterna i pappas trädgård. Vid det här laget är där inte plats för fler växter, i alla fall inga storväxande.  Nästa alternativ var att gräva ner plantan utanför vårt hyreshus, där jag tidigare satt ner vårlökar och ett par perenner mellan buskarna. Om det är tillåtet att plantera i fastighetsbolagets rabatter vet jag inte, men lite extra grönska och blommor kan väl knappast skada om jag sköter om dem. En av mina grannar har grävt ner minipåskliljor under några av träden, där vi matar fåglarna, och de lyser upp när de blommar på vårkanten. Jag tog krukan med min Ballongblomma och åkte ner med hissen till bottenplan. Efter en stund var plantan på plats i rabatten, strax utanför cykelrummet. Det varma vädret och avsaknaden av regn gjorde att jorden var jättetorr och jag fick vattna plantan nästan varje dag, under ett par veckors tid. Plantan växte, växte och växte och så småningom kom de första knopparna. När de slog ut visade sig klockformade blommor, cirka 5 cm i diameter, vita till blåvioletta, som sedan lämnar efter sig 3-5 cm stora frukter, vilka inneslöts i ett ballongliknande, vackert hölje. Såhär i efterhand är jag glad att jag grävde ner min Ballongblomma utomhus. Den har blivit en gigantisk buske, som mäter närmare 130 cm på höjden. Tänk vilken växtkraft ett enda litet frö kan ha. Framåt höstkanten ska jag ta tillvara frön från plantan och till våren hoppas jag kunna dela med mig av nya små plantor till vänner och bekanta. Barn skulle säkert uppskatta att odla Ballongblommor då de växer fort och blir stora under säsongen, men det krävs försiktighet då plantan är giftig. Smaken är långt ifrån angenäm, så risken att barn och djur ska äta av den är liten.
Ballongblomman, Nicandra physalodes, är en art som tillhör familjen potatisväxter, Solanaceae, och har sitt ursprung i Peru. Arten är en ettårig ört, som är vanlig i våra svenska trädgårdar, men förekommer även förvildad. Plantan, som blommar från juli-september, blir normalt 80-120 cm hög.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar