Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

4 dec. 2017

God och lättlagad fisksoppa

Advent är här och första ljuset brinner i staken och om några veckor knackar julen på dörren. Det är mycket som ska fixas i hemmet, det ska städas och pyntas, julklappar ska inhandlas, julkort ska skrivas och granen ska på plats i foten och kläs. Nu för tiden är det stor skillnad på hur mycket tid vi lägger på dessa sysslor och en del väljer att hoppa över de flesta av julbestyren och reser utomlands, för att koppla av i lugn och ro och fly julhetsen. Däremot brukar de flesta vilja hålla fast vid julens traditionella maträtter med bland annat skinka, Janssons frestelse, inlagd sill, kål, lutfisk och pepparkakor såklart. Mycket av julmaten finns numera att köpa färdiglagad och det är inte många som gör egen korv, sylta, saltar in sill och lägger lutfisken i blöt, så som man gjorde förr när man slaktade en hel gris, som sedan skulle tas om hand. Jag har hållit kvar vid den gamla traditionen att göra egen kokkorv och bräckkorv, även om det inte blivit varje jul. I år lär jag nog inte orka med att göra någon egen julmat, men lite risgrynsgröt lär det nog bli och kanske griljerar jag en liten skinka, som pappa och jag kan dela på.
Jag tycker om att äta julmat på själva julafton, men sedan föredrar jag vanlig husmanskost och vill inte äta rester fram till nyår. Till stor del beror det på att mycket av julmaten är salt och gör att man törstar lång tid efter att man ätit. Det är inget problem för friska personer, men då mina njurar inte fungerar saknar jag helt urinproduktion. All vätska, som jag får i mig via mat och dryck, blir kvar i min kropp och om jag inte får dialysbehandling skulle jag avlida inom några dagar, på grund av urinförgiftning och vätskan skulle till slut även samlas i lungorna, med andnöd som följd. Nu renas mitt blod på gifter och överflödig vätska dras bort från blodbanan genom dialysbehandling, som jag får 4 ggr/vecka på sjukhuset, vilket tar ungefär 5 timmar per behandlingstillfälle. Jag har ett mycket begränsat vätskeintag, vilket innebär att all mat och dryck sammanlagt får innehålla max 5 dl vatten eller annan vätska under ett dygn. Det är inte mycket om man jämför det med en halvlitersflaska cola. Trots att jag alltid måste tänka på vad jag äter och dricker kan jag äta i stort sett allt, men i mindre mängder. Istället för att äta en halv chokladkaka tar jag 1-2 bitar och när det är jordgubbssäsong får jag nöja mig med ett par gubbar, men då njuter jag desto mer av de få, som jag kan äta.
Risgrynsgröt med saftsås lär jag inte kunna äta många skedar av på julafton, men på fredagskvällen före jul kommer jag förhoppningsvis äta både gröt, dricka glögg och njuta av någon god chokladpralin. Då har jag dialys två dagar i rad och under det korta dialysuppehållet kan jag tänja lite på gränserna. Normalt sett är det under söndagskvällarna, som jag brukar unna mig det där lilla extra, som en liten tallrik soppa, skaldjur eller så dricker jag en hel kopp te. Under många år åt jag aldrig soppa, eftersom jag då bara hade dialys 3 ggr/vecka. På senare år har jag fått smak för soppa. Oftast lagar jag potatis- och purjolökssoppa, med ordentligt med grädde, och till den serverar jag kallrökt lax. Recept på soppan hittar du på min blogg här. Tyvärr lämpar den sig inte att frysa in, då potatisen blir grynig och mindre god.
För ett tag sedan såg jag ett recept på fisksoppa på internet. Jag tycker mycket om olika sorters fisk, men fisksoppa har jag aldrig gjort tidigare. Receptet innehöll inga konstigheter och jag hade alla ingredienser hemma förutom palsternacka, som jag köpte hem. Jag följde inte receptet till punkt och pricka, vilket jag sällan gör när jag lagar mat och bakar. Istället för färdigskurna fisktärningar använde jag portionsbitar, som jag skar till själv, lagerbladet hoppade jag över och sockerärtorna, som jag hade hemma, blev ett gott tillskott i soppan. Det tog en stund att skära till grönsakerna, men för övrigt var soppan enkel att göra. Den har blivit en ny favoriträtt och jag har redan hunnit göra den ytterligare ett par gånger.
Trots sin enkelhet tycker jag att fisksoppan passar mycket väl som bjudrätt, en kylig vinterkväll innan jul. Om du väljer att tillaga soppan i förväg, rekommenderar jag att du lägger i fisk och sockerärtor först när du kokar upp soppan och ska servera den. Annars riskerar fisken att bli överkokt och falla isär och sockerärtorna blir för mjuka och tappar sin krispighet.  

Recept
Fisksoppa
till c:a 2 personer
1 portionsbit frusen lax
1 portionsbit frusen torskrygg
100 g räkor med skal
2 mindre morötter
½-1 liten palsternacka
2 stora potatisar
1 dm purjolök
15 sockerärtor
1 msk smör
½ tsk torkad timjan
1 lagerblad
salt och peppar
3 dl vatten
1-1½ fiskbuljongtärning (Knorr)
1 ½ dl vispgrädde
1 msk färsk eller frusen persilja

Gör såhär:
Skala morötterna, palsternackan och potatisarna och skär i slantar och mindre tärningar. Skölj sockerärtorna och skär dem i bitar. Strimla purjolöken och fräs den i smöret så att den mjuknar, men inte får färg. Tillsätt vatten, rotfrukterna, timjan, lagerblad och buljongtärningarna.
Låt soppan koka i c:a 10 minuter, eller till dess att rotfrukterna är lagom mjuka. Skala räkorna under tiden,
Smaka av med salt och vitpeppar. Tillsätt vispgrädden och rör om ordentligt. Lägg sedan i sockerärtorna och den tinade fisken, som skurits i tärningar. Låt soppan koka 3-5 minuter, beroende på fiskbitarnas storlek. Strö den hackade persiljan över soppan och lägg i räkorna, strax innan soppan ska serveras, så att räkorna hinner bli något ljumna. Spara några räkor till garnering.
Om man så önskar kan man lägga en klick creme fraiche i soppan, när den hällts upp i tallriken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar