Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 dec. 2017

Hjälp din katt att få en lugnare nyår


















Juldagarna har precis passerat, lika fort som de gör varje år. Det har varit ett uppskruvat tempo hela december månad, då mycket skulle fixas och hinnas med. Julklappar, pynt, städning, julkort och allt annat, som skulle hinnas klart till den så viktiga Julaftonen. Jag är lika förvånad varje år, över den tomhet som jag känner efter att den 24:e, 25:e och 26:e  december passerat revy. Så mycket ståhej inför några få dagar, då allt ska hända och förhoppningsvis vara så perfekt, och så är de över. I år har jag ändå gjort väldigt lite inför julen och fått hoppa över en del evenemang, som jag gärna velat gå på, men inte orkat med. Sedan kom mellandagarna, då jag glädjande nog fått semester. Tyvärr blev det inte som jag hoppats på och tröttheten har inte velat ge med sig. Dessutom fick jag gå in och jobba i onsdags, på en av mina semesterdagar. Stor besvikelse, även om det bara rörde sig om några timmar på förmiddagen, innan jag skulle åka till sjukhuset och tillbringa eftermiddagen med dialysbehandling.
Senare idag är nyårsafton till ända och vi lägger 2017 bakom oss, men först ska vi självklart fira in det nya året 2018, med pompa och ståt, festligheter med extra fin mat, bubbel i glasen och många klär sig i glitter och glamour. Jag har dialys hela nyårsaftons förmiddagen och kommer troligtvis vara rätt så trött när jag kommer från sjukhuset. Tidigt på eftermiddagen kommer jag att förbereda inför kvällen. Det blir ingen fest hemma hos mig. Det blir bara jag och mina två katter Ängla och Tindra, som ska umgås, som under en vanligt kväll. I alla fall hoppas jag att det blir som en lugn vanlig kväll. Senare idag på eftermiddagen kommer jag att rulla ner alla persienner i lägenheten och sätta på tvn. Redan igår satte jag i Feliwaykulan i vägguttaget. Varför dessa märkliga förberedelser kanske du undrar? Jo, mina katter, speciellt Tindra, mår jättedåligt kring nyår och speciellt på nyårsafton, då många av oss människor ska underhållas med fyrverkerier och smällare. Långt innan jag skaffade mina katter och inte var så gammal, tyckte jag att det var spännande och vackert med fyrverkerier. Jag kan erkänna att jag fortfarande tycker att det är vackert, men till vilket pris? Många tror att det bara är hundar, som mår dåligt av smällare och fyrverkerier, men även många katter och andra sällskaps- och boskapsdjur blir skrämda och lägg sedan till alla vilda djur. Dessutom skadar det naturen. Mycket av de som skjuts upp i nyårsnatten, ramlar ner på marken igen någon annanstans och det är sällan någon som plockar upp efter sig. Som om inte det vore nog, så skadas cirka 1000 personer varje år, av fyrverkerier i Sverige. 100 av dem får uppsöka akutvården, enligt Sydsvenskan. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB diskuterar nu att ändra lagarna för vem som ska få avfyra raketer och köpa de fyrverkeripjäser, som nu säljs till allmänheten över disk. Om man ska ha rätt att avfyra raketer med så kallade styrpinne, ska det efter lagändringen krävas en tvådagars utbildning, godkänd av MSB. Tyvärr kommer de nya reglerna inte att träda i kraft förrän först till nästa år.
Jag hoppas att de tråkiga, svarta rubrikerna om skador och bränder ska minska när dessa nya regler träder i kraft. Att bland annat hundar ska slippa behandlas med lugnande medicin för att utstå nyårsafton och att mina och andras katter ska slippa sitta under sängen och skaka, för att folk, under några få minuter, gör av med otroliga summor på smällare och raketer, som gör så mycket skada.
Skänk dessa pengar till någon välgörenhet istället och känn att du gör något gott när vi firar in det nya året.



 
















De första åren, som jag hade min katt Tindra, sprang hon fram och tillbaka i lägenheten under nyårsnatten, från toaletten, in under sängen, tillbaka igen o.s.v. och jag mådde verkligen dåligt av att se henne så skräckslagen och inte veta vad jag skulle göra för att lugna henne. Sedan läste jag om Feliway, som innehåller en syntetisk kopia av kattens naturliga feromoner. När katten mår bra och är lugn så ansiktsmarkerar den och lämnar ansiktsferomoner när den gnider sitt ansikte mot möbler och andra föremål i hemmet och utomhus. Feliway gör katten lugn och gör att den känner sig trygg och tillfreds. Feromonerna kan även få katten att sluta med oönskade beteenden, som att kissa på andra ställen inomhus än i sin låda, klösa på möbler och bråka med andra katter. Feromonerna finns som spray och som en kula, som man sätter i vägguttaget, och som gör att feromonerna sprids i rummet. Det är kulan som jag använder för att lugna mina katter vid nyår. Den bör helst sättas i uttaget redan ett par dagar före nyår, för att göra bäst nytta. Jag drar även ner persiennerna för fönsterna och har på tv:n, på lite högre nivå än vanligt hela kvällen, tills smällandet har avtagit. Efter att jag började använda Feliway har katterna varit mycket lugnare vid nyår och har bara legat under sängen en liten stund kring tolvslaget. Tänk på att inte stressa upp dig själv, utan var som vanligt, annars kan du lätt överföra oro till dina katter.
Feliway spray använder jag i transportburen, när katterna ska till veterinären. Det har underlättat för dem, då speciellt Tindra är väldigt orolig inför dessa besök. Läs mer om Feliway här.
Hoppas att Du, som jag, firar en nyår utan smällare och fyrverkerier. Tänk på att det är lika skrämmande att använda smällare dagarna innan och efter nyårshelgen, då till exempel katter och hundar är utomhus.
Passar på att önska Gott slut och Gott nytt år, med hopp om en ny lagstiftning om raketer inom kort.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar