Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 okt. 2018

Snoddas - Kärt barn har många namn

De flesta av mina intressen kretsar kring färg och form, som att texta kalligrafi, fotografera, göra arrangemang med blommor och måla. Bakning är också något som jag gärna ägnar mig åt och det ger mig också möjlighet att vara kreativ. Min farfar arbetade som konditor och i en av böckerna som han lämnade efter sig, ett gammalt konditorlexikon, finns bilder på bland annat krokaner, sockerskulpturer och tårtor, som är otroligt vackra konstverk. Tyvärr bakar jag mer sällan än vad jag skulle önska. Dels saknas orken och eftersom jag inte har någon familj är det ingen större åtgång på bakverk hemma hos mig. När det väl blir av bjuder jag gärna mina grannar och patienter och personal på dialysen och det är alltid uppskattat. Att baka tårtor är allra roligast, främst när det gäller själva garneringen. Utseendet ska vara en fröjd för ögat och det är minst lika viktigt som att tårtan ger en riktigt god smakupplevelse. Bakning ska få lov att ta tid och inte vara något hastverk. För flera år sedan bakade jag en tårta, som krävde många olika moment. Sist i receptet stod "Nu är tårtan äntligen klar". Den blev verkligen god och var helt klart värd att lägga ner tid på.
Kakan på bilden ovan är däremot enkel att baka och tar inte heller så lång tid att göra. Den består av en chokladsockerkaka, som är täckt av glasyr smaksatt med kakao och lite kaffe, och därpå riven kokos. Den benämns som Kärleksmums, Kokosrutor, Chokladrutor, Mockarutor, Snoddas, Tv-kaka, Långpannebröd och Vardagsrutor, så talesättet "Kärt barn har många namn" stämmer verkligen in på detta bakverk, som varit populär i många år men tyvärr känns lite bortglömd. När jag bakar Snoddas går jag efter receptet i "Sju sorters  kakor, en välkänd, liten kakbok som kommit ut i flera utgåvor och som innehåller många klassiska recept. Snoddas finner man i den del av boken, som innefattar recept på bakelser, vilket gjort att jag flera gånger bläddrat fram och tillbaka bland sidorna för att hitta att det.
Jag tycker att kakbottnen blir lite för tunn om man följer originalreceptet. Därför gör jag dubbel sats av sockerkakan, men inte av glasyren. Jag dricker inte kaffe och har det sällan hemma. Därför tar jag en matsked vatten istället för kaffe. Dubblerar man ingredienserna till bottnen behöver den stå i ugnen ungefär dubbelt så lång tid än vad som står i receptet. Prova med en sticka så att kakan är färdig innan du tar ut den ur ugnen. Kakan går utmärkt att frysa. Jag tycker att den är god även om den är kall och inte helt tinad. Ta upp kakan ur frysen och låt den tina i rumstemperatur. Tinar man den i mikron smälter glasyren lätt.

Recept
Snoddas
30-35 bitar
150 g smör eller margarin
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk siktad kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk

Glasyr
75 g smör eller margarin
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ½ dl florsocker

Garnering
Kokosflingor

Gör såhär:
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och matfettet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna 30x40 cm. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175° c:a 15 min.
Låt kakan svalna. Smält under tiden matfettet till glasyren. Tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning.
Bred glasyren på kakan. Strö på rikligt med kokos. Skär bort kakans ytterkanter och sedan i fyrkantiga bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar