Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 dec. 2018

Det doftar härligt av jul


Bildresultat för lev livet gladare kryddnejlikor

Vid advent och jul doftar det väldigt speciellt hemma i lägenheten, dofter som är väl förknippade just med julen. Vårt doftorgan näsan är långt ifrån så välutvecklat som hos många djur och då tänker jag främst på hundar och katter. Jag ser hur mycket mina katter nosar runt när de rör sig och de luktar på maten innan de äter den och de avgör på doften om det är något som de gillar. När Tindra kommer in efter att ha varit ute så möter hon Ängla och de luktar på varandra. Hundar har en otrolig förmåga att kunna lära sig att söka upp narkotika, svamp, försvunna människor och till och med lukta sig till om en människa drabbats av cancer. Vi människor har långt ifrån de kunskaperna, men vi känner ändå många dofter, både de som luktar gott, men även de mindre trevliga. Tyvärr är det en del människor som är allergiska och mår dåligt av många dofter och inte kan njuta av allt som är förknippat med julen. Det bör man speciellt tänka på om man bjuder hem vänner och bekanta under de stundande helgerna.

Bildresultat för lev livet gladare kryddnejlikor

Även om jag inte i år orkat pynta, baka, göra julgodis och pyssla med blomsterarrangemang, i samma utsträckning som jag brukar göra, börjar det nu att dofta gott av jul hemma hos mig. Det krävs inte så mycket för att en god doft ska sprida sig i lägenheten. Jag brukar köpa ett par apelsiner och dekorera dem med hela kryddnejlikor och lägga dem i en skål på soffbordet eller knyta ett band runt dem, så att de går att hänga upp till exempel i fönstret. Apelsinerna torkar tyvärr ihop efter någon vecka i värmen inomhus, men det är ju lätt och billigt att dekorera nya. Tidigare år har jag köpt doftolja, från butiken Indiska, som verkligen gjort skäl för namnet "Julmys", men tyvärr har de inte den i sitt sortiment i år. Doften av gran, liksom ett flertal blommor, är även de starkt förknippade med julen. Tyvärr blir det bara en liten rumsgran hemma hos mig i år, som tyvärr inte har så mycket grandoft, men en del blommor lär det bli. Jag har bland annat köpt en vit minihyacint, med ett flertal små lökar och blomstänglar, som dekorerad med olika sorters mossa även de sprider julkänsla, även om hyacinten egentligen är en vårblommande lökväxt.

 
















Det var längesedan som jag bakade egna pepparkakor, men det blir ingen riktig jul utan dessa goda kakor, så jag köper en burk med färdigbakade pepparkakor. Jag har flera gånger läst om att man kan lägga in en plåt färdigbakade kakor i ugnen på låg temperatur och på så vis sprider sig en härlig doft av nybakade pepparkakor i lägenheten. Det är inget som jag själv provat på tidigare, men i år ska jag testa det och förhoppningsvis kommer det att dofta nybakat i hela trappuppgången. Kanel är ytterligare en klassisk krydda, som doftar jul. Jag brukar använda hel kanel, när jag kokar julgröten, men även som dekoration på kransar och jularrangemang. Det finns även kanel, som är flera decimeter långa. Jag brukar knyta ihop ett par stycken med ett vackert band och göra en rosett och sedan får de ligga någonstans i lägenheten som dekor. Något år satte jag ett ljus i en glasbehållare och runt ljuset la jag nötter, kryddnejlikor, kanel och stjärnanis, vilket gav en härlig upplevelse för både ögat och näsan.
Vilken tur att vi har vårt luktsinne, för vad vore julen utan alla härliga dofter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar