Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 feb. 2019

Vårkänslor i en tekopp


















Det är väl nästan ingen som inte ser fram emot våren. Ljuset kommer åter och förlänger dagarna, temperaturen går sakta uppåt och naturen väcks åter till liv. Många fåglar, som lämnar det kalla klimatet i Sverige under vinterhalvåret, återkommer när våren nalkas och många andra djur väcks ur sin vintervila och så småningom föds det nya små ungar i deras familjer. Jag tycker att våren är den härligaste tiden under året och kanske beror det på att jag själv är född i vårmånaden april.
Naturen börjar så sakta att grönska, fåglarna kvittrar alltmer, samtidigt som de bygger sina bon. Det upprepas varje vår, men ändå är jag lika fascinerad över bland annat de första vårblommorna, trädens små musöron, första humlan och fjärilen. De ger mig en inre värme och glädje i kroppen. Det gäller att stressa av och sänka takten, så att man inte missar allt det vackra, som man annars lätt missar om man rusar fram i vardagen.
Varje år har jag som vana att köpa hem en primula och några olika vårlökar. De planterar jag i krukor, ibland med några små dekorationer, och så ställer jag dem på soffbordet i vardagsrummet. Där får de sprida vårkänslor tidigt på året. Tyvärr blommar de över redan efter ett par veckor, men då sätter jag ut dem på balkongen och när tjälen gått ur jorden planterar jag ut primulan och vårlökarna i rabatterna utanför hyreshuset. På så vis får både jag och grannarna glädje av blommorna i många år framöver.
För ett par veckor sedan fick jag se att penséer och minipenséer redan fanns till försäljning i flera butiker. Jag köpte en minipensé med blålila blommor, lite större planta än de små som såldes i tiopack. Pensén planterade jag i en tekopp med blå violer, som jag hade hemma i skåpet. Man behöver absolut inte plantera i en kruka. På loppis kan man, för en billig peng, hitta udda föremål atttt sätta blommor i. Gamla koppargrytor, glas på fot och bakformar är bara några av de prylar, som jag använt mig av. Vanligtvis brukar jag lägga lecakulor i botten, på krukor som saknar dräneringshål, men det fanns inte plats till det i koppen, som jag satte pensén i. Jag får vattna sparsamt så att inte rötterna står i vatten.
Några år har jag planterat penséer riktigt tidigt på året, ute på min inglasade balkong. Tyvärr så växer de nästan inte alls när temperaturen bara är några plusgrader, så de senaste åren har jag nöjt mig med en enstaka pensé inomhus. Jag har även satt vårlökar på balkongen. När temperaturen stigit, med hjälp av vårsolens värme, har lökarna börjat växa. De har snabbt kommit upp ovanför jordytan, liksom blomknopparna. Tyvärr slog knopparna ut redan när de tittat upp ur jorden och innan blad och stjälkar vuxit upp ordentligt. Därför har jag även slutat med att sätta vårlökar på balkongen. Där är långt ifrån tomt på blommor, då där står mängder av pelargoner.
En minipensé är inte stor, men den räcker för att ge mig en härlig vårkänsla inomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar