Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 okt. 2019

Börja pyssla inför julen redan nu























Halvvägs in i oktober månad har butikerna redan börjat plocka fram julpynt, adventsljusstakar och stjärnor och i veckan såg jag julgranar på Plantagen. Det känns lite väl tidigt, men butikerna ser väl sin chans att hinna sälja så mycket som möjligt innan julen är här. De senaste åren har de till och med haft rea på julsakerna veckan innan jul.
Något som jag däremot funderat över flera år är att jag borde skriva mina julkort i god tid och ha dem klara så jag slipper stressa med dem dagarna innan de måste skickas, då det oftast är mycket annat som jag vill hinna med i december. Tanken har varit god, men ändå har jag till slut varit ute i stund. De sista åren har jag skrivit en hälsning med rim och den borde jag i alla fall försöka skriva redan nu. Många har slutat att skicka julkort med posten och sänder istället en julhälsning via sociala medier, men jag håller fast vid traditionen att skicka riktiga julkort, i alla fall till mina närmaste vänner och släktingar. Vissa jular har jag lagt ner åtskilliga timmar åt att klippa och klistra och göra egna julkort, men tyvärr är min ork inte vad jag önskar då jag inte mår så bra, men det är tur att jag är envis så mycket som jag gör går på ren vilja.
Pyssel är något som jag alltid tyckt om att sysselsätta mig med, eller kanske ska jag som vuxen benämna det som olika typer av kreativt skapande. Jag har gått på målarskola, keramikkurs, lärt mig göra olika typer av blomsterarrangemang och texta kalligrafi m.m. Numera är jag mer kreativ i olika datorprogram och fotograferar, men jag gillar fortfarande att få använda mina händer. Det kan vara när jag målar om loppisfynd, arrangerar blommor, bakar, gör chokladpraliner eller låter kreativiteten flöda och gör prylar att inreda hemmet med.
Nu när advent närmar sig är jag som mest aktiv och funderar över nya idéer, som jag kan sätta i verket. Kanske kan jag hitta på något fint att göra, som jag kan ge bort i julklapp. Härom dagen då jag var inne i en inredningsbutik såg jag en glasburk med en ljuskopp med stearinljus på locket. En sådan borde jag kunna göra själv, tänkte jag. Om jag fyller burken med godis kan den bli en trevlig julklapp. Nu behöver jag bara en glasburk med metallock, en ljuskopp och målarfärg. Vill man dekorera burken kan man limma på ett bokmärke eller en bild, som man sedan lackar över så att det går att diska burken.
Igår fick jag se årets första julinspirerande magasin i mataffärens tidningshylla. Allers Julmagasin brukar komma ut först av jultidningarna varje år och det känns alltid spännande att bläddra i den, i hopp om att hitta några nya tips och idéer på vad jag kan göra för att min lägenhet ska få ännu lite mer julkänsla. Julmagasin och även tidningar över lag har blivit dyra, så jag brukar nöja mig med att köpa Allers Julmagasin. På biblioteket, i närheten av där jag bor, brukar de ha en del julmagasin, både nya och från tidigare år, och jag brukar göra ett besök där och ha en lugn och mysig stund, då jag kopplar av med en hög tidningar i hopp om att hitta lite mysig inspiration. Biblioteket har även en del böcker med julpynt, men de flesta har rätt många år på nacken, och det är tyvärr sällan som det ges ut nya böcker med jultema. På internet kan man söka efter julpynt och det finns grupper på Facebook, för de som gillar julen och tycker om att pyssla och vara kreativa.
Under åren har jag prenumererat eller köpt lösnummer av många olika tidningar. Det har bland annat varit magasin om katter, trädgård, mat, fotografering och inredning. För ett tag sedan tipsade en av mina dialyssköterskor mig om att hon läste mängder med tidningar på internet, efter att hon blivit medlem hos Readly. Som medlem hos dem betalar man 99 kr/månad och får då via deras app tillgång till över 4000 magasin och dagstidningar, både svenska och utländska. Det går även att ladda ner tidningar och läsa när man inte är uppkopplad. Med ett och samma abonnemang kan 5 personer läsa varsin specifik tidning samtidigt. Jag har själv inte blivit medlem ännu, men nu tänker jag göra slag i saken och skaffa ett abonnemang. Självklart kan man även läsa tidningarna i en läsplatta eller i en mobiltelefon, under förutsättningen att den stödjer appar. Det finns presentkort att ge bort, som gäller för 1, 3, 6, 9 eller 12 månader. Kanske kan det bli en trevlig julklapp till någon bekant.
Det är ju ett par månader till julafton och för mig känns den långt borta just nu, men veckorna går fort och ska man hinna med lite pyssel så är det inte helt fel att börja redan nu. Det är ju så mycket annat som jag vill hinnas med, speciellt när advent närmar sig och jag vill gå på julmarknader, lyssna på Kulturskolans luciatåg, fixa blomsterarrangemang, baka, göra julgodis och köpa julklappar. Jaja, det sistnämnda är väl inget som jag direkt ser fram emot, men det hör ju julen till och det är bara mina närmaste släktingar, som jag förärar några få paket.
Nu ska jag titta efter amaryllislökar på nätet och beställa några ovanliga sorter. Mycket kan jag vara utan till jul, men att plantera amaryllislökar och göra jularrangemang med växter, mossor och pynt är ett måste.
Ta det lugnt! Jul lär det bli även utan pynt, pyssel, griljerad skinka och julgran, men kanske inte lika mysigt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar