Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

25 okt. 2019

Odla Tidlösa inomhus på fat


















Såhär års har det varit tid ett tag att köpa blomsterlökar och plantera i trädgården eller i krukor på balkongen. Jag tycker mest om vårlökar, som blommar riktigt tidigt på året. Utöver att de är vackra och blommar allra först i rabatterna ger de mig en härlig känsla om att våren äntligen är på väg och naturen börjar vakna till liv igen. Några år planterade jag vårlökar på min inglasade balkong, men tyvärr blev det inte alltid så lyckat. Lökarna kom upp tidigt, då det blir väldigt varmt på balkongen så fort solen tittar fram. Troligtvis var det värmen som gjorde att lökarna utvecklades så fort att blommorna ibland slog ut innan de helt kommit upp ur jorden. Då större delen av min pelargonsamling övervintrar på balkongen kan jag inte låta fönsterna stå öppna under vintern, så att lökväxterna utvecklas i ungefär samma takt som utomhus. De senaste åren har jag inte alls haft några lökväxter på balkongen. Istället har jag grävt ner lite lökar i rabatterna utanför hyreshuset som jag bor i och på så vis får jag och även grannarna njuta av vackra vårblommor. Då det inte blir markfrost så tidigt här nere i södra Sverige har jag planterta lökar rätt så sent på året. Därför brukar jag vänta tills att det är slutrea innan jag köper lökar. En del sorter är i och för sig slut då, men de som finns kvar kan vara riktigt billiga. För något år sedan köpte jag flera olika, mindre lökar för bara 3 kr/påsen.


















Alla lökväxter behöver inte tvunget odlas utomhus, nergrävda i jorden. Tidlösan, Colchicum autumnale, är en flerårig lökväxt, som går att få tag i hos de mer välsorterade trädgårdsbutikerna. Inomhus kan man lägga löken på ett fat, spraya lite lätt med vatten på rötterna och ställa den på en ljus och varm plats. Inom några veckor tittar blomstjälkarna fram och så småningom även de krokusliknande blommorna, som på den vanligaste sorten är vita och lila. Jag har tidigare haft en sådan Tidlösa, som jag odlade inomhus. För ett par veckor sedan hittade jag två sorter med annorlunda blommor. Den jag köpte, troligtvis Colchicum autumnale Waterlily,, skulle få dubbla, cerisefärgade blommor likt en näckros. Lökarna låg inte i förpackningar utan på tre, större fat och troligtvis hade löken jag köpte hamnat fel. Till min stora besvikelse fick min lök vita och lila blommor, som den jag haft tidigare. Löken kostade 69 kr, vilket jag tyckte var rätt så dyrt, och jag hade inte köpt någon lök av den sort som jag fick med mig hem. Denna gången ska jag i alla fall gräva ner löken i rabatten utanför huset och låta den få blomma där nästa höst och inte slänga den, som jag gjorde med den förra. Det går även att ta upp löken ur jorden kommande säsong och åter ha den inomhus, fick jag veta av personalen när jag köpte min Colchicum autumnale.
Tidlösan, som finns i flera olika sorter, kommer ursprungligen från Centraleuropa, Vitryssland och Ukraina, men finns även i vilt tillstånd på ett fåtal platser i sydöstra Sverige. Då växten odlas utomhus blommar den på hösten, först efter att bladen som kommer på våren vissnat ner under sommaren. Kanske är det därför som den även kallas för "Nakna jungfrun".
Har du små barn eller husdjur bör du placera Tidlösan på en onåbar plats för dem och även själv vara noga med att tvätta händerna när du tagit i löken, då hela växten är mycket giftig. Växten har fått öknamnet "vegetabilisk arsenik" för att dess verkan liknar arsenikens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar