Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 dec. 2019

Fixa snabbt och lätt "Sofus pikantsill" till julbordet


















Om du inte är klar med julmaten inför morgondagen tipsar jag här om en enkel sillinläggning, som du fixar på en halvtimma. Jag har tidigare haft receptet på min blogg, bland annat det året som jag hade julkalender med olika jultips varje dag, men jag tycker det är värt att lägga ut receptet igen. Även om du inte brukar laga mat så ofta och aldrig lagt in sill kan jag lova att du enkelt fixar "Sofus pikantsill" och den brukar verkligen bli omtyckt. Följ receptet till punkt och pricka, så får du ett utmärkt resultat. Receptet har jag hämtat från min mammas receptpärm, där hon till och med skrivit "mycket god" på receptsidan. Det går lika bra att använda en burk 5-minuterssill istället för att koka egen lag och lägga sillen i och du kan fixa sillen bara några timmar innan den ska avnjutas. Lycka till!

Recept
Sofus pikantsill
4-6 urvattnade sillfileer eller hoppa över lagen och använd en burk 5-minuterssill
Lag:
1 skivad gul lök
10 st krossade svartpepparkorn
1 dl ättiksprit
1½ dl vatten
1 dl socker
Marinad:
1 dl Heinz ketchup (Använd inget annat märke. Då blir sillen inte lika god.)
1 msk tomatpure
½ dl olja
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk kapris
½ finhackad gul lök

Gör såhär:
1. Koka upp lagen. Låt den svalna och häll den över sillfileerna, som får stå kallt under natten.
2. Ta upp sillfileerna och skär i smala bitar och lägg i en skål.
3. Blanda ingredienserna till marinaden och slå över sillbitarna.
4. Låt stå kallt några timmar innan servering och garnera med äggklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar