Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 dec. 2019

Stora kottar blir enkelt till gnistrande julpynt



















Nu är det hög tid att julpynta hemmet, i alla fall för de flesta. En del har som tradition att plocka fram tomtar och annat pynt och sätta in granen redan till 1:a advent, medan andra väntar med att pynta till veckan före jul. När jag var liten var det strikta regler hemma hos vår familj att adventsljusstakar och stjärnor togs fram kvällen före 1:a advent och tändes först dagen därpå på söndagen. Sedan väntade vi fram till lille julafton då vi tog in granarna, som vi varit och huggit i skogen hos släktingar. Jag och min syster hade varsin liten gran på våra rum och de pyntade vi själva, men den stora granen hjälptes hela familjen åt att klä. Sedan var det nästan tävling om vem som vaknade och kom ur sängen först på julaftonens morgon och tände ljusslingan i granen, för vi hade som tradition att det var först på julaftons morgon som den fick tändas.
Tyvärr har jag inte haft någon stor gran hemma hos mig de senaste åren. Sedan katterna flyttade in har jag inte plats för en gran i min lägenhet och efter att jag började odla och samla på pelargoner tar de upp all plats på min balkong även vintertid. Nu pyntar jag istället min rumsgran, som jag haft i flera år, med en liten ljusslinga och hänger silverglittrande stjärnor på de tunna, små grenarna. Jorden har jag täckt med kuddmossa och sedan dekorerat.
Jag har en del små tomtar och annat pynt i lägenheten, men främst gillar jag att dekorera med julens blommor, som hyacinter, tazetter och flera olika sorters amaryllisar, som jag driver upp själv. Sedan finns det en hel del vackert  i naturen, som jag tycker om att ta in och pynta med på olika sätt, bland annat olika sorters mossa, grenar, kottar och fröställningar. Tyvärr har jag ju problem att gå och har lite dålig balans vilket gör att jag inte vågar ge mig ut i skogen på egen hand. Därför passade jag på att köpa kuddmossa, grön mossa, ett par grenar med små kottar på och två stora kottar, när jag var på Lilla Böslids julmarknad för några veckor sedan.
Jag hade redan en idé om vad jag skulle använda kottarna till när jag köpte dem, men sedan har de blivit liggande i brist på ork och tid. På luciadagen ska jag operera tummen, då den glider ur led, och vara gipsad i 5 veckor, därför plockade jag fram mina kottar häromdagen för att hinna pyssla lite innan högerhanden hamnar i paket. Tanken var att sätta kottarna i varsin lerkruka med mossa och att de skulle få lite snöig finish. Jag letade fram två gamla krukor, som jag köpt i en antikaffär i Halmstad för flera år sedan. Sedan fyllde jag krukorna med jord och täckte jorden med vanlig grön mossa. För att kunna få kottarna stadigt på plats i krukorna fäste jag en decimeter lång bit av en blompinne i botten på varje kotte, med hjälp av en limpistol. Jag ville att kottarna skulle se vintriga och riktigt frostiga ut och penslade dem därför lite slarvigt med matt hobbylack och strödde sedan rikligt med konstsnö runtom dem, som fastnade i lacken. Jag rev ur en tidningssida och la på bordet innan jag strödde över snön på kottarna för att lättare kunna samla ihop och hälla tillbaka överflödig snö i påsen. När lacken torkat stack jag försiktigt ner pinnarna med kottarna på i krukorna. Avslutningsvis satte jag fast vita brodyrband med nålar i kanten på krukorna och mina kottdekorationer var klara.
I Sverige gäller allemansrätten, men man får inte lov att bryta grenar från träd, plocka stenar eller stora mängder mossa och ta med hem. Det bör man tänka på om man ger sig ut i skog och mark för att plocka hem lite naturmaterial att julpynta med. Läs mer om vilka lagar och regler som gäller på Naturvårdsverkets sajt här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar