Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 dec. 2019

Låt stearinljus och ljusslingor sprida julstämning på flera sätt










 








Nu när det är advent och julen närmar sig tycker jag om att pynta hemma i min lilla lägenhet och självklart tar jag fram en del julkulor och mina porslinstomtar, som jag har målat själv. Eftersom jag älskar blommor blir det ingen jul utan hyacinter, stora och annorlunda amaryllisar som jag driver upp själv och sedan dekorerar jag lökväxterna, min rumsgran och en och annan plantering med grön- och kuddmossa, vilket jag tycker är väldigt vackert.

 
















Det allra viktigaste till advent och jul, för att få den riktiga stämningen, är ändå adventsljusstaken, kransen med små ledlampor, belysningen på balkongen och små och stora ljusslingor lite överallt i lägenheten, men självklart även levande ljus. När det är som mörkast under året här uppe i Norden älskar jag verkligen ljuset från alla små lampor och ljus. De sprider ett speciellt sken inne i lägenheten, som vanlig belysning inte ger. Jag har små, batteridrivna slingor bland annat i min rumsgran, i en murgrönan på båge och i några glasburkar på kökshyllan. Utöver dem har jag en slinga virad runt gardinstången över fönstret och balkongdörren i vardagsrummet och en väldigt tunn 9 meter lång slinga med 160 ljus, som slingrar sig kring tavlor på väggen och in på några hyllplan i bokhyllorna. De två sistnämnda har jag framme hela året om, även om de inte är tända så mycket på sommarhalvåret.


















Levande ljus passar ju även de att ha framme året om, men jag tycker att det är något speciellt att tända dem i december, både för att höja mysfaktorn och att sprida ljus och värme, speciellt på kvällarna när det är kallt i lägenheten. För att få lite härlig juldoft i vardagsrummet brukar jag dekorera med stjärnanis, kanelstänger, hela kryddnejlikor och torkade skivor av clementiner. Jag har satt ett mindre blockljus i en glascylinder och lagt nötter och julkryddor runtom, vilket både är fint och luktar gott, speciellt när ljuset är tänt.
Jag gillar att gå på loppisar, inte för att jag letar efter något speciellt utan för att jag hoppas på att hitta några spännande fynd. Klart glas är något som jag tycker är vackert, speciellt när det får stå där ljuset faller på det. Jag köper gärna äldre pressglas eller glas med enkelt slipade mönster.

 
















För några månader sedan hittade jag några likörglas på fot med slipade stjärnor, som jag tyckte var så söta. Jag har en del udda glas som jag köpt på lopps tidigare, som jag delvis använder att dricka i men också till efterrätter som pannacotta och fromage. Jag dricker inte likör så jag visste först inte vad jag skulle använda glasen till, men de var ju så söta. Plötsligt slog det mig att de troligen var lagom stora att sätta värmeljus i. För 7 kr/st köpte jag 2 glas och hittade även 2 små koppar i pressglas, som jag tror är tänkta att dricka varm punsch i. Häromveckan hittade jag ytterligare två glas med slipade stjärnor, lika dem jag köpt tidigare. Som jag trodde passade värmeljus perfekt att ha i mina loppisfynd. Nu står de i grupp på soffbordet och några i en hylla med glasskivor. Jag blev verkligen nöjd med mina köp när jag tänt värmeljusen i dem. När man dukar till jul och nyår kan det vara fint att sätta ett glas med ljus i vid varje kuvert på bordet. Att ha flera olika sorters glas gör absolut inget.















Jag är väldigt försiktig med levande ljus eftersom jag lever tillsammans med två katter. Helst vill jag ha ljus i lyktor på bordet, i ljushållare på väggen eller hängande i fönstret, så att katterna inte riskerar att komma för nära och bränna sig eller i värsta fall att det tar fyr i pälsen. Ibland har jag ljus på soffbordet, men då har jag bara de tända när jag sitter i soffan och har koll på vad Tindra och Ängla gör. Katterna verkar vara rädda för ljusen, men jag chansar inte utan håller uppsikt på både ljusen och katterna. Oavsett om man har husdjur eller barn hemma ska man ju alltid ha uppsikt när man har levande ljus tända. En lapp på ytterdörren med texten "Släck ljusen" är bra att ha som påminnelse när man går hemifrån.
Hoppas att du får en stämningsfull advent- och jultid med många ljus!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar