Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 juni 2020

Midsommar 2020


















Midsommarhelgen är vanligtvis ett par härliga dagar med dans kring midsommarstången, festligheter och god mat och dryck. Sill, nypotatis och jordgubbar är väl mer regel än undantag på midsommarafton. Tyvärr har många dagar i år inte blivit som de flesta vanliga dagar brukar bli på grund av att hela världen drabbats av coronapandemin.
I år blir det inga traditionsenliga firanden, i alla fall inte i samma stora skala som vanligt. Det gäller att hålla avstånd, tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten, hosta i armvecket, stanna hemma om man inte mår bra och bara umgås några få personer tillsammans. Dessutom ska man vara extra försiktig om man är över 70 år eller tillhör en riskgrupp. Tyvärr gäller dessa förmaningar även denna helg, även om man helst hade vridit tillbaka tiden och låtsas som om detta virus aldrig funnits.

Välkommen till midsommarfirandet vid Söndrums hembygdsgård Bergsgård.















Bland det första man får se är fiskdammen, som håller till vid logen.




















Jag har haft dialysbehandling på sjukhuset varje midsommaraftons förmiddag sedan många år tillbaka och i år är inget undantag. Eftersom jag oftast är trött när jag kommer hem från dialysen har firandet påverkats av dagsformen. På senare år har jag oftast varit hemma själv med mina två älskade katter. Jag har ofta kört med min handikappskoter till Söndrums hembygdsgård på eftermiddagen. Den ligger bara ett par kvarter hemifrån och där ordnas dans kring midsommarstången, fika, fiskdamm, hästridning, lotterier m.m. Det är trevligt att göra ett besök dit även om jag varken dansar eller fikar. Oftast brukar jag träffa på en och annan bekant. En del av dem är i Halmstad och hälsar på släkt och vänner bara över midsommarhelgen och därför är det extra roligt om jag lyckas träffa på dem. Idag är firandet på Söndrums hembygdsgård inställt på grund av det rådande läget. Min egen hälsa har varit väldigt upp och ner de senaste åren och den senaste tiden har jag hållit på att trappa ut de starka värktabletterna Tramadol, som jag tagit i nästan 15 år. Det gör att jag har abstinens och mår dåligt på flera olika sätt. De senaste två dagarna har jag mest sovit, så det blir inget extra utöver det vanliga för min egen del idag.

Unga och gamla dansar kring midsommarstången  och många sitter och fikar
i gröngräset och vid träbänkar och bord.
















När de första regndropparna började falla från himlen tömdes gräsmattan
fort på midsommarfirare.





















Igår kväll letade jag fram några foton, som jag tog med mobilen när jag besökte midsommarfirandet på Bergsgård förra året. Som bilderna visar var vädret inget vidare, i alla fall inte på eftermiddagen. Det blev en kort visit vid hembygdsgården då himlen plötsligt öppnade sig, regnet började falla och många av besökarna fick bråttom hem.

Att rida en runda på någon av hästarna har varit en återkommande
begivenhet för barnen på midsommarfirandet på Bergsgård i Söndrum.



















Jag hoppas att du får en trevlig midsommarhelg, trots alla inskränkningar. Det går att fira i liten skala om man bara ser till att hålla sig till de föreskrifter som vi dagligen blir informerade om via media. Följ dem för både din egen och alla andras skull.
Ta hand om dig och ha en riktigt skön midsommarhelg! Det önskar jag och mina katter Ängla och Tindra dig.
Även om allt inte blir som man skulle önska sig dessa dagar så går livet vidare ändå, glöm inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar