Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 juni 2020

Enkla muffins med rabarber


















Är man inte så van vid att laga mat och baka blir det kanske sällan av att man bakar något gott till fikat. Tittar man sedan på olika matprogram på tv tappar man kanske tron på sig själv när till och med barnen, som tävlar i "Sveriges yngsta mästerkock",  lagar mat och gör bakverk som inte är helt enkla att göra. Nu behöver man långt ifrån vara en stor talang för att tycka att det är roligt att baka och laga mat och det är aldrig för sent att börja lära sig från grunden. Det finns mycket gott som inte är särskilt svårt att tillaga och övning ger färdighet. Våga prova och våga misslyckas. Allt blir inte perfekt första gången, inte ens för proffsen.
Jag själv gillar att både baka och laga mat. Att baka något riktigt komplicerat är roligt ibland, som när jag för många år sedan bakade en pärontårta och det sist i receptet stod "Nu är tårtan äntligen färdig!". Tårtan tog lång tid att göra, med flera bottnar och olika fyllningar med gelatin, som skulle stelna var och en för sig, men den blev riktigt god och vacker.
Ibland kan det vara lika kul att göra något enkelt, som att vispa ihop smet till en plåt med muffins utan att krångla till det med avancerad fyllning, frosting eller annan topping, som har blivit populärt när man gör cupcakes. Oftast när jag bakar muffins använder jag ett enkelt recept ur min systers gamla hemkunskapsbok, men hittar på nya smaksättningar och fyllningar. Jag har flera somrar bakat muffins då jag använt mig av skolbokens grundrecept och smaksatt dem med kardemumma, vaniljsocker och rabarber.
Häromdagen efterlyste en bekant ett recept på just muffins med rabarber och därför kommer receptet i repris här på min blogg. Nu finns det färska rabarber att köpa om man inte har hus med trädgård där man kan plocka egenodlade. Jag får tyvärr inte plats att odla rabarber på balkongen, men så länge min äldsta moster var i livet hämtade jag ibland några rabarberstjälkar i hennes trädgård. Nu får jag köpa dem i mataffären eller på torget.
Muffinsen är godast nybakade, men går bra att frysa och plocka fram när man får besök eller plötsligt blir sugen på något gott. Mina minnen från när jag var barn säger att mammas muffins smakade som allra bäst tillsammans med ett glas med hennes hemkokta jordgubbssaft, med is och citronskivor, när man satt nybadad på stranden.
Muffinsen är väldigt enkla att göra, tar inte lång tid att baka, är inte så söta och de blir riktigt saftiga och goda med bär eller frukt. Åk iväg och handla och baka muffins och bjud några vänner på fika i helgen. Hitta något skönt ställe i skuggan att sitta på och håll avstånd.

Recept 20 muffins
3dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
75 g margarin eller smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk eller vatten
2 rabarberstjälkar + 3 msk socker
1½ tsk nystötta kardemummakärnor
1 tsk vaniljsocker
20 st muffinsformar (finns många med fina färger och mönster)
Förslag på annan smaksättning:
Äppelklyftor vända i socker och kanel
Hallon och kardemumma
Blåbär
Rivet skal av en väl tvättad citron
1 msk kakao

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Blanda mjöl, kardemumma och bakpulver i en skål. Smält smöret och låt det svalna. Skär rabarberstjälkarna i 1 cm breda bitar och vänd dem i sockret. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör smeten tills att den är slät och utan klumpar utan att arbeta den för mycket eller länge. Tillsätt smör och mjölk. Rör samman smeten. Ställ pappersformarna i en muffinsplåt eller på en vanlig bakplåt. Fyll formarna till ¾ med smet. Fördela rabarberbitarna ovanpå smeten. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter eller tills att muffinsen blivit gyllenbruna. Står de för länge i ugnen kan botten lätt bli lite bränd, så håll uppsikt på muffinsen de sista minuterna, så de inte får för mycket färg.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar