Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 feb. 2021

Bjud på en frisk och god apelsinfromage










 

Sedan jag flyttade hemifrån i början av 90-talet har jag bott ensam tills för 16 år sedan. Då flyttade min katt Tindra in hos mig och året därpå även katten Ängla. När jag lagar middag vill Tindra gärna smaka på kyckling, kött och fisk. Hon känner direkt på doften om det är någon av hennes favoriträtter som ligger på tallriken. Så fort som jag satt mig på plats vid bordet kommer hon och sätter sig intill mig på golvet och tittar med bedjande ögon. Självklart brukar hon då få några små smakbitar.
Maten, som jag får med mig hem från dialysen 4 gånger/vecka, är ganska trist även om jag piffar till den så gott det går. Dessutom är det bara två veckors matsedel, sedan kommer samma mat om igen och efterrätterna är desamma varje vecka.
Min aptit är inte alltid den bästa så det är inga stora portioner som jag äter. Jag försöker göra lite extra godsaker till mig själv för att trigga matlusten, oavsett om det är vardag eller helgdag. Det är aldrig fel med någon smaskig efterrätt, men tyvärr är det inte alltid så lätt att göra små portioner till mig själv och allt passar inte att spara och äta några dagar senare eller lägga i frysen.
Såhär i coronatider vågar jag inte bjuda hem någon, som kan göra mig sällskap över en fika och äta något riktigt gott. Det hindrade mig inte från att fixa till apelsinfromage härom kvällen. Citronfromage har jag gjort några gånger tidigare, självklart från grunden och inte pulverfromage, men apelsinfromage har jag aldrig gjort. Det är inte så stor skillnad mer än att det behövs fler gelatinblad till apelsinfromage, då apelsinerna innehåller mer fruktjuice än citronerna.
Fromage behöver stå några timmar i kylskåpet innan det är dags att garnera och avnjuta härligheten. Jag toppade fromagen med ett par utskurna apelsinklyftor, hallon från frysen, som ger en friskare smak, och några non stop, som är gott och färgglatt och tillför lite crunch till den lena fromagen. Avslutningsvis stack jag i en liten vimpel.
En stund senare ringde jag på hos mina närmaste grannar och överraskade dem med varsin skål med fromage. Sedan körde jag hem till min pappa och lämnade av en portion även till honom.
Det blev en uppskattad överraskning, som fick gott betyg av alla tre. Jag tyckte själv att den blev väldigt god och när jag ätit upp fromagen efter ett par dagar var jag sugen på mer. Det får dröja ett tag för nu har jag tänkt göra cheesecake med oreokex, efter ett recept som jag nyligen fick av min systerdotter Felicia.
Vill du istället göra citronfromage hittar du ett recept på min blogg här.

Recept
Apelsinfromage till 6 personer

3 dl vispgrädde
3 äggulor + 3/4 dl strösocker
3 äggvitor + 1 dl strösocker
4 gelatinblad
3 apelsiner
Hallon, riven choklad alt. non stop till garnering och ev. några blad citronmeliss

Gör såhär:
1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 minuter.
2. Tvätta apelsinerna väl i varmt vatten.
3. Riv apelsinskalet fint från 2 av apelsinerna, endast det gula av skalet, och pressa ur saften. Skär bort skalet på den 3:e apelsinen, så att inget vitt blir kvar. Skär sedan ur klyftor, utan att få med några hinnor.
4. Värm apelsinsaften tills att den blir ljummen. Krama ur vattnet från gelatinbladen, smält dem i saften och låt kallna.
5. Dela på äggen och skilj gulorna från vitorna. Var noga så att ingen gula hamnar i vitan. Vispa vitorna till ett fast skum och tillsätt sockret under vispningen.
6. Vispa gulorna med socker och apelsinskal och rör sedan ner gelatinlösningen.
7. Vispa grädden för sig.
8. Vänd försiktigt ner vitorna och grädden i äggulevispet.
9. Lägg upp fromagen i portionsglas eller skålar. Ställ i kylen 3 timmar. Ta fram och dekorera precis innan servering då non stop och hallon lätt färgar av sig på grädden.

Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar