Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 feb. 2015

Ljuvligt god citronfromage


















Något extra gott på helgerna unnar jag mig trots att jag lever singelliv och äter ensam. Det ska kännas att det är lördag och veckans enda hellediga dag. Jag är oftast jättemätt redan efter varmrätten och vill ha en lättsam efterrätt, om jag över huvud taget ska orka äta av den. Då passar en citronfromage alldeles utmärkt. Visst är det en hel del vispande innan den blir klar, men det är den helt klart värd. Det går utmärkt att göra fromagen dagen innan och ta fram och garnera när den ska avnjutas. Jag valde att göra halva satsen och det fungerade bra. Istället för att hälla all smet i en stor skål valde jag att servera fromagen i portionsglas och dekorerade med riven, mörk choklad och några frysta hallon, vilka gav en god syrlig smak tillsammans den söta fromagen. Hade det varit sommar och jag haft min kryddodling på balkongen, hade jag även garnerat med ett par citronmelissblad.
Som en liten rolig episod kan jag berätta att min farfar, som var verksam som konditor i många år, hade gjort citronfromage till ett släktkalas för många år sedan. Alla var förväntansfulla när vi skulle smaka av efterrätten, tills vi insåg att farfar hade tagit fel bland burkarna i skafferiet. Istället för socker hade han hällt i salt i fromagen. Då var vi rätt besvikna och kände oss snuvade på en god dessert, men i efterhand kunde vi skratta åt det, men än idag kommer det på tal vid släktmiddagar, trots att det hunnit gå över 40 år sedan vi bjöds på en saltad efterrätt. För säkerhets skull smakade jag på sockret innan det hamnade i min fromage.

Recept
Citronfromage 6 personer

3 dl vispgrädde
3 st äggulor + 3/4 dl strösocker
3 äggvitor + 1 dl strösocker
2 gelantinblad
2 citroner, skal + saft
Citronskal till garnering
eller hallon, riven choklad och citronmellis

Gör såhär:
1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 minuter.
2. Ljumma upp citronsaften, smält gelatinbladen i den och
låt kallna.
3. Dela på äggen och skilj gulorna från vitorna och vispa vitorna till ett fast skum och tillsätt sockret under vispning.
4. Vispa gulorna med socker och citronskal. Rör ner gelatinlösningen när den börjar bli simmig. Vispa grädden för sig.
5. Vänd ihop äggulevispet med vitorna och grädden.
6. Lägg upp fromagen, kyl den ett par timmar. Ta fram den och dekorera innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar