Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 jan. 2013

Änglas Lusskattsvinst

I slutet av november förra året skickade jag in en bild på Tindra och en på Ängla, till Lilla Torg Zoo. På så vis kom båda mina katter med i djuraffärens Lussekattstävling. Alla de tävlande katterna fanns på bild i affärens skyltfönster under tolv dagar. Många gick in till butiken och röstade på Ängla. Bosse, som är delägare i djuraffären, berättade att flera kunder kommenterat fotot och att de tyckt att det såg proffsigt ut, som om det var fotograferat i studio. Om man vill kalla min bil för studio, så stämmer det. Ängla låg i framsätet på min bil, när jag knäppte bilden. Jag är själv mycket nöjd med fotot. Under tävlingsperioden försökte jag att fiska röster så gott jag kunde och det  gjorde tydligen nytta. Den 12:e december, när tävlingen avslutades, stod Ängla som vinnare och blev 2012 års Lussekatt. Katterna, som hamnade på pallplats, har sedan visats i skyltfönstret på bild och med placering. Första priset var kattmöbeln Belle, till ett värde av 1150 kr. När jag hade monterat ihop ställningen började katterna snabbt att använda klöspelarna och Tindra har sovit ett par nätter i lådan. Till våren ska jag flytta ut den på balkongen. Den gamla kattställningen, som står på balkongen nu, ska jag då skänka till katthemmet Kattfoten, tillsammans med två kattlådor och en del mat och godis från Whiskas, som jag fick vid en annan tävling. Till slut vill jag säga stort tack till alla er som röstade på Tindra och framförallt Ängla. Utan era röster hade det inte blivit någon seger och katterna hade inte fått det fina priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar