Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

15 jan. 2013

Ännu en vinst från en facebooktävling



















Igår, när jag kom hem från dialysen, låg det ett kuvert på golvet innanför dörren. Det innehöll ett meddelande om att jag hade ett paket att hämta ut på posten. Jag har inte beställt något, som ska komma med posten, var min första tanke. På avin stod det att paketen kom från Kombilotteriet och jag har aldrig köpt lotter från dem. Paketet skulle väga 4,2 kg, så det var ju ingen liten försändelse. Efter att jag intagit lite mat, för att piggna till, åkte jag ner till Ica Supermarket. Vilken stor låda. Så fort jag kom ut till bilen rev och slet jag för att få upp all packtejp. Grattis Maria! Du hade tur! Det var många som ville vinna i tävlingen "5 snabba om skräckfilmer", som du deltog i tidigare på vår hemsida. Du har vunnit en lykta. Oj, vilken överraskning. Det var ingen liten lykta heller. 33 cm hög och 26 cm bred. Tänk vad fin den kan bli med mossa, minipåskliljor, fågelrede och några ägg till påsk. Den behöver ju inte tvunget användas som ljuslykta. Ännu en tävling på facebook gav vinst. Denna gången tävlade jag på Kombispels sida, svarade på några enkla frågor och skrev en motivering, som vanligt med lite rim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar