Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 jan. 2017

En liten pannacotta för en eller flera


















Efter en middag blir jag oftast sugen på något sött. Det är inga stora mängder som behövs för att stilla sockersuget, men en liten efterrätt smakar alltid bra och gör måltiden mer komplett. För det mesta är jag ordentligt mätt efter huvudrätten, då jag är liten i maten, så någon mäktig dessert är inget som jag eftertraktar. Redan efter ett par små skedar av efterrätten är jag nöjd och sedan äter jag mest för att det är gott och för att tallriken ska bli tom. Pannacotta är en av mina favoritdesserter. Den är väldigt enkel att tillaga och på fem minuter är den klar att ställas in i kylen för att stelna. Där behöver den stå några timmar innan den är klar att dekorera och serveras, lika god som efterrätt eller till en kopp te eller kaffe på eftermiddagen eller kvällen. Jag tycker att pannacottan passar bra att bjuda på både till vardag och fest och den kan smaksättas på många olika sätt. Det spelar stor roll hur man väljer att servera och dekorera desserten, så att den passar för det speciella tillfället. Man kan servera pannacottan i portionsskålar, små koppar eller i glas på fot. Den kan även stjälpas upp på en assiett innan den dekoreras eller serveras i en större skål, så att var och en kan ta så mycket den önskar.
Även om jag bor och så gott som alltid äter ensam unnar jag mig gärna en liten efterrätt emellanåt. Då är pannacotta ett utmärkt alternativ, då det lätt går att göra bara en liten portion till mig själv. Positivt är även att den är väldigt enkel att tillaga och det blir minimalt med disk. Jag tycker bäst om vaniljpannacotta, serverad med hallon, eller passionsfrukt. En bit eller lite riven choklad smakar alltid bra därtill. Receptet nedan är beräknat till 4 personer, men jag tycker gott och väl att det räcker till 6 portioner. Häromkvällen gjorde jag pannacotta till mig själv och halverade receptet nedan. Det räckte till 3 små moccakoppar. En sådan liten portion var alldeles lagom för mig att avnjuta på kvällskvisten. Pannacottan kan förvaras ett par dagar i kylen, övertäckt med gladpack, och garneras med fördel när den ska serveras.
Vill man ha en magrare pannacotta  kan man använda mellangrädde och lite mjölk, men det är inget jag själv provat på. För dig som inte tål mjölkprodukter fick jag tips av en läsare att det går bra att använda havregrädde i pannacottan

Pannacotta till 4-6 personer
4 dl vispgrädde
½ vaniljstång eller vaniljpulver med äkta vanilj
½ dl socker
2 st gelatinblad
frukt eller bär, t.ex. hallon, blåbär, passionsfrukt
På bilden har jag tinat frysta hallon i mikron och sötat dem med strösocker.

Gör såhär:
1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
2. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg frön och stång i en kastrull tillsammans med grädde och socker och låt koka upp. Dra av kastrullen från värmen och låt dra några minuter. Ta bort vaniljstången.
3. Ta upp gelatinbladen och krama ur vattnet. Rör ned gelatinet i den heta, ej kokande grädden och rör tills att gelatinet löst sig. Fördela blandningen i fyra små glas eller skålar och ställ i kylen för att stelna.
4. Garnera med frukt eller bär och eventuellt choklad.
Klart att servera!


Recept på en annan variant av pannacotta, med chokladsmak och daimcrunch, hittar du på min blogg här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar