Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 mars 2017

Årets första fjäril


















Våren är min favorit bland våra fyra årstider. Det är nu som naturen bjuder på mängder med härliga upplevelser, när den åter vaknar till liv efter den långa vintervilan. Jorden tinar upp och den till synes döda marken börjar sakta ändra färg och hela växtriket får ännu en gång nytt liv. Jag tycker att det är lika magiskt vartenda år och lika fantastiskt är det att följa djurlivets iver på våren. Det börjar röra på sig nere i marken bland mull och gamla förtorkade rester av fjolårets växtlighet. Fåglarna blir mer aktiva och deras kvittrande serenader ökar i intensitet och så småningom kommer flyttfåglarna tillbaka för att häcka på olika platser i Sverige. Det är så mycket som händer i naturen varje vår och det upprepar sig likadant år efter år, men ändå tycker jag att det är lika fantastiskt varje gång. Jag blir lika glad när jag får se årets första utslagna snödroppe, första sädesärlan, ljudet av vårens första lärka, ja listan kan göras lång. Trots att jag sett och hört dem förut gläds jag lika mycket varje vår. I helgen fick jag uppleva en av de där häftiga händelserna, jag fick se årets första fjäril. Det var en citronfjäril, som på sina fjäderlätta vingar flög upp bland trädkronorna utanför vårt hyreshus (ej fjärilen på bilden). Det kändes som om den vaknat väldigt tidigt för årstiden. Det händer mycket både inom växtriket och djurlivet, men det gäller att vara lite extra vaken när man är utomhus och hålla blicken både högt och lågt om man vill följa vårens utveckling på nära håll och se så mycket som möjligt. Jag har i flera veckor följt scillan, som sedan många år växer intill dialysentrén på sjukhuset. Det var ett bra tag sedan de gröna, små bladen tittade upp ur jorden och igår fick jag glädjen att se den allra första lilla, blå stjärnan utslagen. Än har vårtecknen bara börjat dyka upp här nere i södra landet och mycket vackert och spännande har vi att se fram emot. Personligen är jag väldigt nyfiken över om herr och fru Strandskata ska komma tillbaka och häcka vid min arbetsplats, som de gjort flera år tidigare. Förra året fick jag se dem få sina första tre ungar. Tyvärr var det till slut bara en unge, som klarade sig och växte upp. Kommer det att flytta in någon fågel och lägga sina ägg i holken, som jag byggt? Mycket  vackert och spännande kommer förhoppningsvis även årets vår att bjuda på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar