Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 mars 2017

Mumsig pannacotta med extra allt


















Det blir inte så ofta som jag gör efterrätt till mig själv. Jag föredrar hellre att äta en chokladpralin, av det lite finare slaget, efter middagen. Ibland händer det att jag gör en paj, när det är säsong för frukt och bär, eller så provar jag något nytt recept, som jag hittat i någon tidning eller på nätet. Det är en fördel om efterrätten går att frysa in, då alla recept inte blir bra om man minskar ingredienserna och bara tillagar desserten till en person. Pannacotta har jag skrivit om flera gånger den senaste tiden. Den är enkel att göra, kan göras till få personer och kan smaksättas på många olika sätt. Dessutom blir man inte proppmätt av en liten pannacotta efter en mastig middag. Jag har gjort pannacotta vid ett flertal tillfällen under den senaste tiden och provat på att smaksätta den efter vad jag haft hemma i skafferiet. Den senaste varianten blev en riktig höjdare smakmässigt, tyckte jag i alla fall själv och mina grannar och pappa, som fick smaka på min nykomponerade pannacotta, gav den bra betyg. Jag föredrar oftast att göra efterrättsportionerna något mindre än vad som står i recepten, då desserten i mitt tycke ska vara något litet och gott, som ska avrunda middagen. Pannacottan brukar jag oftast servera i små moccakoppar. Det finns många små glas och koppar att köpa på loppis, till ett lågt pris, om man inte har någon passande servis hemma.

Pannacotta
Recept till 4 personer, eller 6 om man vill ha mindre portioner

4 dl vispgrädde
½ vaniljstång (Jag använder vaniljtwister)
½ dl socker
2 st gelatinblad
6 rutor av en 200 g Marabou mörk chokladkaka

Till garnering

1 dl vispgrädde, vispad
1 burk karamelliserad mjölk
Riven Marabou mörk choklad
Små marshmallows
Saltade, hackade jordnötter


Gör såhär:
1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.  
2. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg frön och stång i en kastrull tillsammans med grädde och socker och låt koka upp. Ta av kastrullen från värmen och låt dra några minuter. Ta bort vaniljstången.
3. Lägg chokladbitarna i grädden och rör tills att de smält helt, ev. på spisplattan.
4. Rör ned gelatinet i den heta (inte kokande) grädden. Fördela blandningen i fyra små glas eller koppar och ställ i kylen för att stelna.
6. När pannacottan stelnat, efter några timmar, bred på ett lager kondenserad mjölk. Det går lättare om den är lite ljummen.
7. Vispa grädden till garneringen och spritsa en gräddros i varje kopp.
8. Strö över marshmallows, jordnötter och choklad.

Klart att servera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar