Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 aug. 2020

Nyhet i godishyllan PLOPP JuleSkum












PLOPP är en gammal omtyckt klassiker, som lanserades som en minibit choklad med tofféfyllning redan 1949 av Choklad AB Thule. Företaget köptes senare upp av Cloetta 1969, som är nordens äldsta chokladföretag. Cloetta grundades redan 1862 och deras sortiment säljs idag i 50 länder.
Under senare år har det blivit allt mer populärt med smaksatt choklad. Ibland är det tillfälliga nyheter, som är säsongsbetonade och bara finns på marknaden under en kort period eller så kommer de för att stanna.
Även Plopp har kommit ut med ett flertal nya fyllningar under 2000-talet. På hösten 2018 lanserade Cloetta fyra olika chokladkakor utan tofféfyllning, men ändå under varunamnet Plopp. En variant var ren mjölkchoklad. I de övriga tre kakorna var mjölkchokladen blandad med små bitar av Kexchoklad, Djungelvrål samt Gott & Blandat. Förra hösten kom ytterligare två varianter med smakerna Kanderade mandlar samt Bridge. Flera sorters Plopp, med olika smaksatta tofféfyllningar, finns också på marknaden. 
Förra lördagen, den 22 augusti, kom ytterligare en ny Plopp med tofféfyllning ut på marknaden. Den nya varianten heter Plopp JuleSkum och först ut med att ha den i sitt sortiment är Hemmakväll. Lite väl tidigt på året med JuleSkum tycker jag, men det gäller att vara först med julnyheterna bland konkurrenterna.
Tofféfyllningen i den nya Ploppen är ceriserosa till färgen, med smak av JuleSkum original, en annan av Cloettas stora favoriter. Den rosavita skumtomten är en säsongsprodukt och säljs bara under en begränsad tid kring jul. Vad jag tycker om årets nyhet Plopp JuleSkum behåller jag för mig själv. Jag kan avslöja så mycket som att jag tycker att originalsmaken av Plopp är godare, men oavsett godis, film eller vad det rör sig om, brukar oftast originalet få bäst betyg.
När jag fick mail från Hemmakväll om att de var först ut med att sälja Plopp JuleSkum tänkte jag först en chokladkaka med bitar av skumtomtar, men blev ordentligt besviken när jag insåg att så inte var fallet.
Nu får jag hålla mig till tåls tills att Cloetta avslöjar smaken på 2020 års JuleSkumstomte, så att jag kan köpa en påse och provsmaka en och annan liten tomte och se vad den har för färg.
Plopp finns även som glasstrut och marknadsförs i Sverige av Sia Glass. Det bakade rånet är fyllt med chokladgräddglass med tofféfyllning. Det låter som en god kombo, som kan vara värd att testa innan de sommarvarma dagarna helt är över
Nedan följer en lista över de olika Plopp, som kommit ut på marknaden under åren, med tofféfyllning alternativt som chokladkaka med bitar av olika godsaker.

2004 Plopp Currant
2004 Plopp Caramel
2006 Plopp Caffe Latte
2008 Plopp Tutti Frutti
2009 Plopp Saltlakrits
2012 Plopp Kärlek Geléhallon och Hallontryffel
2014 Plopp Kaktus
2014 Plopp Päron
2017 Plopp Polka
2017 Plopp Salty Caramel
2018 Plopp mjölkchokladkaka
2018 Plopp mjölkchokladkaka med bitar av Kexchoklad
2018 Plopp mjölkchokladkaka med bitar av Gott & Blandat
2018 Plopp mjölkchokladkaka med bitar av Djungelvrål
2019 Plopp mjölkchokladkaka med bitar av Parrots Kanderade mandlar
2019 Plopp mjölkchokladkaka med bitar av Bridge
2019 Plopp Popcorn
2020 Plopp mjölkchokladkaka med bitar av Ahlgrens Bilar
2020 Plopp JuleSkum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar