Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 aug. 2012

Loppisfynd


Jag älskar vackra saker, som helst ska ha några år på nacken och ha lite patina. Glas är jag väldigt svag för, eftersom det är så vackert när det bryter ljuset. Det får gärna vara gammalt pressglas och med något enkelt slipat mönster blir föremålen extra fina. Eftersom jag gillar att åka runt på loppisar kommer jag ibland över fina ting för en ganska billig peng. Det behöver inte bara vara prydnadsföremål, som jag faller för. Jag köper lika gärna gamla bruksföremål och låter dem få ett nytt användningsområde.
Den raka glaskannan med rutmönster är vacker att servera saftsåsen i till julgröten, men på sommaren passar den lika bra att ha sommarblommor i. Gamla koppargrytor brukar jag plantera vårlökar i och ha på balkongen. När decemer närmar sig får de istället användas till julplanteringar med hyacinter, grenar, mossa och pynt. De lite rostiga grythandtagen och kopparn blir en vacker kombo med material från naturen.Jag hade gärna inrett min lägenhet med äldre möbler, men möbler är lite svårare att forsla hem. Annars hade jag gärna sovit i en gammal järnsäng på jul, sådär lite lagom skavd och bäddad med vita nymanglade lakan med knypplade spetsar. Ibland får jag hejda mig när jag åker på mina loppisrundor. Platsen hemma är inte så stor i min lilla tvåa och jag får begränsa köpintresset. I helgen var jag på loppis på Gevas parkering i Genevad och hittade söta små glas på fot, i svagt färgat glas. Sex glas för 12 kronor blev mina och likaså tre bekanta barnböcker, även de för 2 kronor styck. Efter lite googlande hittade jag likadana glas på bild på internet och det visade sig att de troligtvis är formgivna av Monica Bratt, vid Reijmyre glasbruk. Jag gjorde nog ett litet klipp. Boken Olles skidfärd av Elsa Beskow var en av mina favoriter när jag var liten. Nu räcker det med att bläddra i boken och titta på de fina tecknade bilderna, för att jag ska minnas Olles nya skidor och gumman Tö, som ville slaska bort all snö. Flera handbroderade dukar och julbonader har jag köpt på loppis de senaste åren. Tyvärr har sådant hantverk inget större värde idag, trots alla timmars sömnad, som ligger bakom. Släng inga funktionsdugliga föremål, som du tröttnat på. Sälj det själv eller lämna till någon loppis. Även de lite nötta och slitna föremålen kan komma till andvändning efter lite renovering och målning och någon annan kan få möjligheten att glädjas över sakerna i sitt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar