Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 aug. 2012

Marknads- och folkmusikhelg på Hallandsgården

Igår besökte jag friluftsmuséet Hallandsgården, där det var de återkommande marknadsdagarna. Hantverk, musik, blandades med olika aktiviteter. Förra året deltog jag själv och sålde pelargonsticklingar och informerade om Pelargonsällskapet. När jag kom till den natursköna Hallandsgården, möttes jag av folkmusik av fyra duktiga fiolspelande ungdomar. Tyvärr var åhörarna få, liksom intresset för örtvandringen, som Vivi Tisting ordförande för Hallands trädgårdsförening, höll i.















Det fanns mycket fint och välgjort hantverk att titta på och inspireras av och det mesta var såklart till salu. Det fanns luffarslöjd, stickat, vävt, tovat, träslöjd, smycken i olika material och mycket annat.



























 
Ilona Svenssons sålde bl.a. pulsvärmare och sjalar, gjorda av ull och siden, i härliga färger. Att hon blandat ull- och sidenmaterial gav en härlig lyster åt det färdiga hantverket. Titta in på hennes hemsida www.isull.se och se mer här.




Solen sken och vädret kunde inte vara bättre, efter att några få regndroppar fallit från himlen. Söta mössor i härliga garner, var inte det man var så sugen på just då. Utöver försäljning kunde man prova på att växtfärga garn, binda små linkransar, måla vid staffli m.m.
  



























Tänk så många timmars arbete och så mycket kreativitet det låg bakom allt fint hantverk. Damerna verkade glada trots att försäljningen verkade gå trögt.'

Det fanns mycket smycken, gjorda i trä, metall, glas tillsammans med allt från fjädrar till suddgummin. Mycket kan användas i smycketillverkning. Det är bara att låta fantasin flöda.
Här följer några sidor med alster av de medverkande smycketillverkarna.

Det var intressant att prata med smeden Wolfgang Feldhusen, som flyttat från Tyskland till Årstad, och startat sin smedja. Han visade allt från stora grindar till små söta möss, som han gjort. Jag köpte ett halssmycke av honom.(den infällda bilden)

Snjezana Raspudic gav mig mycket inspiration med sina "halsband" i fleecetyg, dekorerade med bl.a. pärlor och virkade kulor. Snjezana är sömmerska och sålde även kläder, som hon själv designat och sytt.

Jag fastnade för två halsband, som jag köpte, och fick broschen på köpet.
Snjezana tar gärna emot beställningar. Mer information hittar du på hennes hemsida www.syochpresentakuten.se eller på facebook här. Tyvärr verkar hemsidan ligga nere.
Inspirationen, som  jag fick under eftermiddagen, ledde till att jag körde inom den nyöppnade Pandurobutiken i stan och köpte lite olika material, så att jag själv kan vara lite kreativ under kommande höstkvällar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar