Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

17 sep. 2012

Kladdkaka i portionsstorlek















När jag satt i tvsoffan igårkväll och tittade på X-factor, blev jag sugen på något riktigt sött och kladdigt. Jag sitter ofta ensam hemma, men det hindrar mig inte från att njuta av något gott, som jag bakat eller lagat just bara till mig själv. Tråkigt och jobbigt? Nej tvärtom, det förgyller tillvaron och det gäller bara att välja något recept, som passar att göra för en person. Efter lite bläddrande i olika recepböcker fastnade jag för en lite annorlunda kladdkaka i portionsstorlek. Utöver receptet slängde jag i lite minimarshmallows på toppen, innan jag bakade av kakan. Det tar inte många minuter att röra ihop smeten och sedan en kvart i ugnen. Klart att avnjuta! I receptet står det att kakorna ska stjälpas upp, men jag åt min direkt ur formen.
Recept
4 portioner
Till en portion delade jag receptet på fyra och tog ett helt litet ägg.

100 g smör + extra till formarna
100 g mörk choklad
2 stora ägg
1 tsk vaniljessens (Jag använde vaniljsocker)
100 g råsocker strö + extra till formarna (Jag använde vanligt strösocker)
2 msk vetemjöl
florsocker till garnering
50 minimarshmallows (Kan uteslutas)

Gör såhär:
1. Bryt chokladen i bitar och smält tillsammans med smöret i vattenbad eller i microvågsugnen. Ställ åt sidan och låt svalna.
2. Vispa ägg, socker, vaniljessens och vetemjöl och tillsätt sedan det smälta smöret och chokladen.
3. Smöra fyra portionsformar, som rymmer 175 ml. Häll socker i dem och skaka om tills ytan är täckt med socker.
4. Fördela smeten i formarna och ställ på en bakplåt. Grädda i ungen 12-15 min i 200°, eller tills kakorna har höjt sig och är fasta på ytan, men fortfarande ganska lösa inuti.
5. Låt kakorna vila i en minut och stjälp sedan upp dem på 4 assietter. Pudra florsocker över och servera genast med vaniljglass eller vispad grädde.

1 kommentar:

  1. Tack för receptet. Har skrivit ut det. Provbakas när de minsta barnbarnen kommer och ligger över.

    SvaraRadera