Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

9 dec. 2012

Tindra sover i sängen igen















När Tindra var ensamkatt hemma hos mig sov hon ofta hos mig i sängen. När jag låg och vilade i soffan låg hon ibland på mitt bröst. Sedan flyttade Ängla in och tog över platsen i sängen och Tindra valde andra platser att sova på. Däremot återkom hon till sängen, efter att hon varit bortsprungen i nästan sju veckor för något år sedan. Då ville hon sova hos mig och Ängla, men bara under ett fåtal nätter. För en månad sedan var jag med katterna hos veterinären för årlig kontroll och vaccination. Tindra tyckte inte alls om det och det var svårt att få in henne i transportburen, när vi skulle åka hem. Jag lyckades få in henne i lådan genom att locka med godis, men sedan satte hon klorna i min hand. När vi väl kom hem hoppade hon upp i sängen och somnade. Tillfälligt trodde jag, men hon har fortsatt att sova där på dagar och nätter, lite då och då. Två dagar efter veterinärbesöket opererade jag min fot och har varit sjukskriven och hemma sedan dess. Vad som ligger bakom att Tindra återigen börjat sova i min säng lär jag kanske inte få veta, men jag hoppas inte det är en tillfällighet, och att vi kan sova tillsammans även när min fot blivit helt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar