Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

4 feb. 2013

Omplantering och sticklingdags


















Nu ska jag snart börja plantera om alla mina pelargoner. Sedan tar jag sticklingar från dem och klipper ner moderplantan ordentligt. Skär av sticklingarna med en ren kniv. Klipper man av dem kläms stjälken lätt ihop och förhindrar sticklingen att suga vatten. Det räcker med ett större bladpar på stjälken, då för många stora blad tar kraft från sticklingen och den får svårare att rota sig. Sätt sticklingarna i jord eller stick ner dem i torvbriketter. En del odlare sätter sticklingarna i såjord, andra i vanlig krukväxtjord eller torv, som nu finns att köpa i stora block. Det går även att sätta sticklingarna i vatten tills att de rotar sig. Vilket som fungerar bäst är en smaksak. Jag tycker det är enklast att sätta dem i jord direkt. Vattna sparsamt, jorden ska bara hållas lätt fuktad, annars ruttnar sticklingen lätt. Ställ sticklingarna på en ljus plats och håll noga koll så att jorden inte torkar ut helt. Jag som samlar på pelargoner är noga med att sätta namn på varje planta. Det finns ett flertal olika sorter av plantetiketter. Jag föredrar de vita tunna i plast, som syns i mitten nere på bilden. De går bra att skriva med blyertspenna på dem och texten håller bra i solljus. Krukorna, som jag använder till mina sticklingar, är av kraftig plast och går att diska och återanvända. De olika plantetiketterna och krukorna finns att köpa hos Epigrow. I nätbutiken hittar du även pelargoner, bladkaktusar, suckulenter och andra växttillbehör. www.epigrow.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar