Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 feb. 2014

Besök årets









Snart drar alla mässor igång för oss odlingsintresserade. Jag kan tycka att mässorna oftast riktar sig mest till den som har trädgård, men det brukar finnas en hel del kul att titta på och inspireras av, även för mig som odlar på balkong. Det går ju faktiskt att odla det mesta på en balkong, allt från små träd och buskar, till jordgubbar och nypotatis. För mig är det bara utrymmet, som sätter stopp för att jag ska kunna förverkliga alla mina planer och idéer. Först ut är "Vår trädgård" på Malmömässan i Hyllie, där jag varit ett flertal gånger. Även i år lyckades jag vinna en entrébiljett, efter att jag svarat på en enkät vid förra årets mässa, och då blir ju ett besök ett måste. Liksom tidigare år är det en parallell mässa till "Stora Villamässan". Jag som inte är direkt intresserad av badkar och köksluckor hade hellre sett en helt egen mässa för trädgård och odling, men man får besöka båda mässorna på samma entrébiljett. Det ska bli roligt att få se lite nyheter, lyssna på ett och annat föredrag och roligast av allt är att få träffa pelargonvänner i Pelargonsällskapet Skånes monter. Jag kan redan nu tala om att jag inte lär komma hem från Malmö tomhänt. En dröm är att få åka upp till den stora mässan i Stockholm i år, men jag klarar inte av och orkar att ta mig dit själv och sedan kostar det en rejäl slant, men har jag tur kanske en bekant kör mig upp över dagen och jag kan ju alltid sova i bilen dit och hem. Senare under sommaren kommer fler möjligheter att få strosa runt bland trädgårdsmontrar på närmare håll och då hoppas jag att orken räcker till.
På Alltomtradgard.se hittar du en lista över årets trädgårdsmässor. Klicka här för att komma till sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar