Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 feb. 2014

Sticklingar och krukade pelargoner


















Nu har även Plantagen fått hem årets första sticklingar. I år har alla sticklingar namnskyltar, vilket är positivt för oss som är lite av pelargonsamlare och vill ha stenkoll på vad varje pelargon heter. Jag tittade runt bland småttingarna, men trots att det kliade i fingrarna lät jag bli att köpa med mig några sticklingar hem. I butiken i Halmstad hade man även fått hem en del större sticklingar, som var planterade i krukor. Till min besvikelse kom de inte från Kabbarps Trädgård, som har ett mycket större sortiment och mer välväxta plantor.
Själv har jag ägnat en stund av kvällen till att vattna mina pelargoner i trapphuset och i källaren. Någon enstaka planta har tyvärr dött, men i källaren har en och annan pelargon fått knoppar. Jag har börjat klippa ner några pelargoner och tagit sticklingar på dem. Med närmare eftertanke lär det bli många sticklingar i år. Jag har ungefär 250 pelargoner och tar man ett par sticklingar per planta, så kan man lätt räkna ut att mitt köksbord inte lär räcka till för sticklingodling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar