Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 sep. 2014

"Flygande Jacob"



En enkel och god bjudrätt. som kan förberedas i förväg, är den gamla klassikern Flygande Jacob, som vi i familjen ofta åt på 70- och 80-talet. Ska du bjuda dina vänner på rätten så glöm inte bort att fråga om någon av dem är nötallergiker. Då kan man istället servera jordnötterna i en skål vid sidan om. Eftersom jag bor själv föredrar jag att laga mat, som jag sedan kan frysa in. Lagar jag Flygande Jacob, som jag vet ska frysas, hoppar jag över bananerna och lägger i dem först när jag tagit upp min matlåda ur frysen och ska värma den. Det går att frysa rätten med bananer, men de blir inte lika goda.
Kort historia bakom denna kycklingrätt. Flygande Jacob fick sitt namn av sin upphovsman Ove Jacobsson, som arbetade med flygfrakt. Rätten publicerades första gången i tidningen Allt om mat 1976.

Recept, 4 personer
4 kycklingfiléer eller en grillad kyckling
Smör till stekning
1 paket bacon, 140 g
2-3 bananer
3 dl vispgrädde
1½ dl chilisås (jag använder Heinz)
1 dl jordnötter
Salt och peppar
I originalreceptet ingår även italiensk salladskrydda, vilket jag aldrig använt
Kokt ris och sallad att servera till

Gör såhär:
1. Bryn kycklingfiléerna, krydda och skär dem, eller det färdiggrillade kycklingköttet, i bitar. Lägg i en ugnsfast form.
2. Skär eller klipp baconet i små bitar och bryn det. Strö över kycklingköttet.
3. Skala bananerna, skär i bitar och lägg i formen.
4. Vispa grädden och rör ner chilisåsen. Krydda med salt och peppar. Täck ingredienserna i formen med chiligrädden. Tillaga i ugnen 15 min, 225°.
5. Strö över jordnötterna, när det är ett par minuter kvar av tiden.
Servera med kokt ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar