Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 dec. 2014

Pimpad murgröna

Det känns som om dagarna går allt fortare ju närmare julafton vi kommer. Har man varken tid eller ork att själv fixa några julplanteringar till hemmet och tycker att det är för dyrt att köpa ett arrangemang i blomsteraffären kan man ju alltid snabbt och enkelt pynta någon grön växt, som man redan har hemma. En murgröna på båge, som jag haft på soffbordet i flera månader, passade utmärkt att julstyla. Den stod redan i en gammal kopparkittel. Det enda jag gjorde var att täcka jorden med grön mossa och dekorera med ett hjärta och några små julgranskulor med ståltrådar, som man lätt kan sticka ner i mossan. Hittar du inte sådana kulor i din blomsteraffär kan man enkelt göra egna genom att ta bort fästet på en vanlig julgranskula och limma fast en ståltråd inuti kulan, med hjälp av en limpistol. När julen är över är det bara att "jula" av krukan och sedan är det inte många månader kvar innan  påsken är här. Då kan man låta en liten fågel bygga bo och lägga ägg bland de gröna rankorna, men nu är det först dags att njuta av julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar