Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

5 dec. 2014

Tjuvstart med julklapparna























Tyvärr blir julen och tiden dessförinnan alltför ofta fylld med en massa måsten och stress. Hemmet ska städas, julklappar köpas, mat ska inhandlas och tillagas och sedan när juldagarna väl kommer är man nästan trött på alltihop. De senaste åren har jag försökt dra ner på det mesta, kanske mest för att jag helt enkelt inte orkar att göra allt jag vill. Jag prioriterar och gör det som jag tycker bäst om och det som gör min advent och jul lite extra mysig. Några nystrukna dukar, adventsljusstaken och blommorna, sedan kan jag egentligen vara utan resten. Jag försöker vara klar med julklapparna till första advent, även om de inte är inslagna. Sedan ska julkorten vara påbörjade. Julstädning? Den existerar inte längre i mitt hem. Jag städar lite extra här och där under året, när jag orkar. Det blir faktiskt jul ändå, trots en och annan dammtuss och är man kattägare kan man städa varenda dag och det finns ändå någon liten pälsboll på något ställe i lägenheten. Veckorna innan jul hoppas jag ha ork till allt det där roliga, som att koka knäck, rimma på några paket, sjunga med i körens julkonsert och framför allt umgås med släkt och vänner utan att sitta halvsovande i en fåtölj. Just nu känns det som om jag redan börjat fira julen. Planteringen i det stora kopparfatet är klart, datumljuset brinner på soffbordet, jag dricker rykande varmt glöggte och äter chokladpraliner med smak av julens kryddor och vi eller snarare jag har öppnat årets första julklapp. Det vill säga att jag har öppnat den stora, blytunga lådan, som dumpades utanför min ytterdörr, en eftermiddag i förra veckan när jag var på dialysen, som min snälla granne sedan baxade in i min lägenhet. I kartongen låg min julklapp till mina älskade katter. Efter att jag studerat alla delar, skruvat ihop, skruvat isär, vänt och vridit och skruvat igen, stod den 1,70 m höga kattställningen klar inne på vardagsrumsgolvet. Tanken är att den ska stå ute på balkongen, men både Ängla och Tindra föll direkt för sin nya lekstuga och jag kan inte med att flytta ut ställningen på den kalla balkongen och ta den ifrån dem när de nu tycker att matte hittat den bästa leksaken på länge. Att se dem klättra, klösa och busa i klätterställningen är som att se ett litet barns ögon tindra, när de öppnar ett paket på julafton och upptäcker att det där i ligger precis det som det önskat sig. Självklart är även jag nöjd med deras julklapp, mest för att katterna gillar den såklart, men även att jag med syrrans hjälp lyckades komma över den till halva priset på Groupon. Ta det lugnt! Det blir julafton i år också.

1 kommentar:

  1. Så roligt med trevliga och snälla grannar som kommer med så fina julklappar till dina katter :) Inte alla som har det så bra.
    Hoppas det blir en fin jul iaf'
    fast jag gillar inte julen längre. känns bara jobbigt nu för tiden.
    kram

    SvaraRadera