Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

25 feb. 2015

Amaryllislökar från fjolåret























Att mina amaryllislökar har valt att blomma i februari är inte så märkligt då amaryllisen egentligen är en vårblomma från början, då den planterades i trädgårdsrabatterna. Sedan har de drivits fram långt tidigare på året, för att vi ska kunna köpa lökar med knoppar redan innan advent. Nu ska jag erkänna att det var ett misstag från min sida att mina lökar blommar först nu i februari. Anledningen var att jag upphörde med att vattna dem för sent i höstas. Det tog lång tid innan bladverket vissnade ner, så att jag sedan kunde ställa undan krukorna mörkt och svalt. När lökarna fått sin viloperiod var jul och nyår redan förbi, men så fort jag tog fram lökarna, planterade om dem i ny jord och vattnade lite försiktigt, tog det inte många dagar innan de första bladen och knopparna tittade upp. Just nu är jag måttligt intresserad av att ha ett tiotal krukor med amaryllisar i köket, där jag behöver få plats med årets nya sticklingar, så jag valde att klippa av ett par stänglar och sätta dem i en vas på soffbordet istället, vilket ger mig mer vårkänsla. Det är fortfarande några lökar där knopparna inte slagit ut, men de lär hamna i en vas de också. Sedan är det bara att fortsätta vattna lökarna och sköta om dem som vanliga krukväxter och när sommaren är slut upphör man med vattningen helt, låter bladverket vissna ner och låter dem åter stå mörkt och svalt. I år ska jag plocka fram lökarna i november, så jag förhoppningsvis får blommande amaryllis till jul. Problemet är nu att jag har tio stora krukor som ska få plats på balkongen i sommar, tillsammans med allt annat som jag odlar där, men det ordnar sig alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar