Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 feb. 2015

Solen sken i kapp med vårblommorna

Idag är det den 26 februari och bara några få dagar kvar av månaden, en månad då himlen oftast varit täckt av stora, gråa moln. Idag däremot har solen strålat över Halmstad från en nästan klar himmel och termometern visade på +8°. Ingen säger väl emot mig när jag påstår att solen är en riktig "humörshöjare", speciellt när man inte sett den på länge. Trots en gnagande trötthet kändes plötsligt tillvaron lite lättare när jag vaknade och solen så småningom visade sig. För säkerhets skull stoppade jag ner kameran i väskan när jag åkte hemifrån i morse. Kanske skulle jag få se något som solen lockat fram, värt att fånga på bild.


















Efter jobb och en del uträttade ärenden åkte jag hem om min pappa för att ta en titt i hans trädgård. Många lökar har börjat titta upp i rabatterna, gräset har börjat växa och här och där ser man hur perennerna börjat vakna till liv. Det är verkligen en härlig tid vi har framför oss. Inne hos pappas granne såg jag några enstaka vintergäck som börjat slå ut, så på vägen hem körde jag förbi en liten trädgård, där jag vet att vårblommorna alltid är tidiga. På håll såg jag mängder med vintergäck som sken i kapp med solen och överraskande nog blommade även gula krokus. Att få se dem där i rabatten var en ljuspunkt i tillvaron, minst lika stark som solen, i alla fall för mig som älskar blommor och värdesätter de första vårblommorna högt. Tittade tillbaka i min blogg och såg att jag la ut bilder på årets första krokus och vintergäck den 5 mars förra året. Kanske har naturen i Halmstad vaknat lite tidigare i år eller beror det på den milda vintern.
















1 kommentar:

  1. Härligt soliga blommor, hoppas få se något sådant när jag hälsar på sonen i Halmstad nästa helg!/Trevlig helg Monica

    SvaraRadera