Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 juli 2015

Något gott i vardagen


















Har man som jag svårt att resa utomlands är de extra spännande att besöka den internationella matmarknaden, som de senaste åren gjort ett nedslag på stora torg i Halmstad. Det har i och för sig varit liknande marknadsstånd gång från gång och utbudet har inte skiljt sig åt något nämnvärt, men det är ändå kul att smaka på korvar, ostar och annat gott från länder världen över. Jag passade på att göra ett kort besök på stora torg i torsdag eftermiddag, marknadens första dag denna gången. Oturligt nog regnade det ordentligt och jag fick skyla under tält och presenningar så gott det gick eftersom jag var lat nog att inte ta med mig paraplyet från bilen, som jag parkerade i parkeringsgaraget strax intill. Egentligen var det inte maten på marknaden som lockade mig allra mest. De tidigare gångerna som jag besökt den internationella matmarknaden har det funnits ett stånd från Holland, som sålt spännande blomsterlökar och plantor. Jag har köpt både engelska pelargoner och jättestora, annorlunda amaryllisar. Till min besvikelse fick jag i år se att man inte sålde en enda lök och de hade inga ovanliga växter som intresserade mig heller. 


















Jag hade åkt till stan direkt från jobbet utan att äta lunch och med alla spännande maträtter var det inte utan att jag blev sugen på att smaka på något av det som serverades. Jag hade lite svårt att bestämma mig för vad jag skulle testa för mat. Hemma i kylskåpet väntade en laxtallrik så något större middagsmål var det inte tal om. Till slut valde jag en liten portion med holländska små pannkakor. De var bara 5-6 cm i diameter och gräddades på en stor häll full med små skålformade gropar. Pannkakorna serverades med florsocker och valfri topping som t.ex. nutella, jordgubbssylt eller chokladsås. Jag valde att äta mina med lönnsirap. Medan regnet tilltog och det droppade lätt från min blöta lugg smaskade jag i mig mina paannkakor. I flera tält såldes ostar från olika länder. Jag stannade till hos en fransman som hälsase lite tjäckt på mig. Fyra olika ostar för en hundring kändes lockande, men att välja var inte lätt. Jag bad killen om råd och frågade om han kunde rekommendera någon favoritost. Det blev en brieost, en blåmögelost och två andra sorter som jag i ärlighetens namn inte förstod vad det var för sorts ostar. En av dem passade i alla fall bra till matlagning, så mycket fattade jag. Att välja ut några makroner i ståndet strax intill var inte lika svårt, även om det fanns många olika smaker att välja på. Att handla på marknaden var inte direkt billigt, men jag intalade mig själv att när tillfället bjöds att få smaka på lite godsaker, så fick jag lov att ta den. Lite fick det svida i plånboken. Det är ju inte internationell matmarknad varje vecka i stan. Jag som är en älskare av fin choklad och praliner kunde inte låta bli att stanna till vid de italienska försäljarna som sålde choklad. I långa rader stod gigantiska tårtliknande chokladkakor skurna i smala tårtbitar. Chokladen var smaksatt med allt från frukt och bär till kaffe och rom. De stora chokladbitarna i mörk och ljus choklad var marmorerad med vit och färgad choklad och dekorerad med diverse frukter, marshmallows, mandel, strössel mm. Jag stod en stund och funderade över dessa chokladkakor. Inte kunde det väl vara riktig choklad i hela kakan. Det måste väl vara mer som en dessertkaka. En tjej som stod intill mig skulle köpa en bit till eftermiddagsfikat och höll med mig om att det säkert var någon typ av bakverk med choklad. Jag fick en kartong av tjejen bakom disken och plockade, med lite beslutsvånda, ner en bit med smak av pistage och en smaksatt med baileys. 32 kr/hg tyckte jag inte lät så väldigt dyrt, men när jag lämnade fram min låda och man vägde mina två chokladbitar hade jag inte trott att priset skulle hamna på hela 103 kr. Det var bara att se glad ut och hoppas att de gigantiska chokladbitarna smakade lika gott som de såg ut.


















Det engelska marknadsståndet har varit med varje år och jag vet att deras olika cheddarostar är riktigt goda och är väl värda att smaka på. Dessutom sålde de marmelader, fina plåtburkar med kakor, tekoppar och kannor. Jag kunde inte motstå den jättesöta tekoppen med små lila violer och guldkant, som efter eftermiddagens regnande fyllts till bredden med vatten. Den var egentligen alldeles för stor för mig att dricka te i, med tanke på mina vätskerestriktioner, men om jag inte kommer att använda den som tekopp kommer den att bli en utsökt kruka att plantera vårlökar i framöver. Knasig tanke kan tyckas, men jag lämnar sällan mitt odlingsintresse helt, inte ens på en matmarknad. Tillsammans med tekoppen hamnade även en bit engelsk, orangefärgad red leicesterost i min påse. Mina värkande fötter sa mig att det var dags att återvända mot bilen. Att vila benen på en regnvåt bänk kändes inte så lockande. Åter nere i garaget vid bilen packade jag in mina kassar, nöjd över de godsaker jag köpt. Nu var ju varken chokladen eller osten något som min dialyspersonal hade jublat över att få se i mitt kylskåp. Choklad kryllar av kalium och ost är en riktig högoddsare bland fosfatrika livsmedel. Nu är det tack och lov ingen som snokar i mitt kylskåp och då och då är det faktiskt tillåtet att avnjuta en och annan förbjuden frukt, i alla fall en mindre bit. Däremot började jag så smått ångra att jag köpt en av de franska ostarna. Väl hemma luktade min lilla toyota som en hel dansk ostbutik, men ostarna ska förhoppningsvis bli goda att smaka på tillsammans med några kex och päronklyftor och sötsakerna ska provas till en kopp te. Sedan får jag väl försöka fantisera om att jag sitter på en uteservering längs Champs-Elysees, när jag slår mig ner i min korgstol på balkongen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar