Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 juli 2015

Sommartider - Glasstider























På sommaren är det nästan ett måste för mig att åka med färgan över till Danmark och Helsingör. Märkligt nog känns stämningen och atmosfären annorlunda bara jag har passerat sundet. Det känns mer gemytligt på något sätt. När jag kommer av båten är första stoppet alltid vid det lilla torget, där man säljer blommor. Sedan är det raka spåret uppför gränden och där på höger sida ligger glassaffären, som har den godaste glassen jag har smakat  Där har jag köpt glass vid varje Helsingörsbesök så länge jag kan minnas.. De finns inte så många smaker att välja på, men glassen är hemgjord med mycket grädde och är inte alls så söt som den jag brukar äta här hemma. Rånet är stort och knaprigt och glassen toppas med grädde och jordgubbssylt och gräddbulle om man så önskar. Kommer du till Helsingör sommartid är det ett måste att köpa glass i denna lilla butik. Under dagens danmarksbesök passade jag även på att köpa två ovanliga pelargonarter P. echinatum och P. gibbosum , som är svåra att få tag på hemma i Sverige. Den senare har svagt ockragula blommor som kvällstid sägs lukta skumbanan. Jag blev glad som en speleman när jag fick syn på dessa blommor, som dessutom hade ett bra pris. Blomsterbutiken som ligger på en liten tvärgata till gågatan är inte stor, men de brukar ha en hel del växter utanför butiken. Som blomsterälskare kunde jag inte låta bli att även köpa med mig fyra miniorikidéer för endast 100 Dkr. För många som åker över till Helsingör är det ölen och den danska pölsan som lockar, men det har det aldrig varit för mig. Jag åker dit för glassen, blommorna och den härliga atmosfären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar