Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

3 juli 2015

Vigg i Norre katts park


















Nästan mitt i centrala Halmstad ligger den lummiga Norre katts park alldeles intill Nissan. Där finns bland annat kulturkafeét Rotundan i en gammal paviljong från 1800-talet. Här bjuder man sommartid på uppträdande, anordnar bokbytardagar, quiz m.m.. Många av stadens ungdomar som har tagit studenten under åren har firats i parken av släkt och vänner, efter att ha tågat genom stadens gator. Strax nedanför Rotundan ligger en liten damm omgiven av rhododendronbuskar, som blommade i en mängd olika färger när jag var där för ett par veckor sedan. De senaste åren har jag besökt parken flera gånger varje sommar för att titta på alla gräsänder som brukar vistas i och omkring dammen. Några gånger har jag fått se små duniga ungar simma runt i vattnet med sin andmamma. Oftast ligger änderna på gräset och putsar sina fjädrar och halvsover, men har man med sig lite bröd till dem vaknar de snabbt till och slåss nästan om smulorna. Tyvärr såg jag bara ett fåtal gräsandshanar i parken när jag var där senast, men desto roligare var att där fanns två honor av en annan typ av änder, nämligen dykanden viggen. Den är långt ifrån så ovanlig som den alpkråka, som lockade fågelintresserade från hela landet och utomlands till Halmstad förra veckan, men för mig är en vigg en ovanlig syn.


















 I Sverige förekommer den på somrarna mest i Norrland och östra delarna av Sverige, men häckar i stora delar av landet. Jag hade aldrig sett en vigg innan jag fick se en som simmade runt i dammen i Norre katts park förra sommaren. Den var inte lätt att fånga på bild då den var nästan lika mycket under som över vattnet. Hanen är till största delen svart medan sidorna, buken och undersidan av vingarna är vita. Honans fjäderdräkt är brun i olika nyanser. Hennes buk, undersida av vingar och ovansidan av handpennor och armpennor är liksom hanens vita. Deras näbb är kort och bred och blågrå till färgen och något svart på spetsen. Det utmärkande för viggen är den något hängande tofsen i nacken, som är mer markant hos hanen. När jag fick se denna fågel reagerade jag mest över de intensiva ögonen med gul iris. Normalt föda för viggen är vatteninsekter och vattenväxter, men den äter även snäckor, musslor, kräftdjur, småfisk. Vill den få tag på den senare födan får den lämna dammen och söka sig ut mot havet. Jag satt en lång stund och studerade de två honorna som simmade runt och dök i dammen. Plötsligt gick en av dem upp ur vattnet och började putsa sin fjäderdräkt i solen, vilken gjordes med noggrannhet och tog bra mycket längre tid än när jag tvättar mig. Jag som gillar nästan alla djurbarn hopps självklart på att de fanns två viggar av manligt kön i närheten av parken, så det blir små barn i sommar. Kanske får jag se dem simma runt i dammen om jag åker in till centrum i helgen och tar vägen förbi Norre katts park.

1 kommentar:

  1. Det är knipa, inte vigg. Den finns där ibland men har aldrig sett den med ungar. Men just nu finns gräsandsungar, 12 st från början, 8st kvar. Mvh Stefan

    SvaraRadera