Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 okt. 2015

Flera godisklassiker i ny smak och form


















Jag tror inte det finns särskilt många människor som absolut inte tycker om godis över huvud taget. Sedan kan man alltid diskutera hur nyttigt det är med alla sötsaker, inte minst för tänderna om man frågar en tandläkare. Däremot hör man allt oftare om studier som visar på att choklad med hög kakaohalt påverkar kroppen positivt på flera olika sätt. Mörk choklad innehåller bland annat mycket antioxidanter och ämnet serotonin, som påverkar humöret positivt. Den sägs också vara bra för hjärta,  kärl och blodtryck. Ofta infinner sig en känsla av välbehag i kroppen när man får njuta av en bit choklad. Det beror inte bara på att vi tycker att det smakar gott. Chokladen innehåller nämligen ett flertal ämnen som påverkar vårt belöningssystem, bland annat centralstimulerande substanser och endorfiner, om än i väldigt små doser. Själv har jag blivit allt mer förtjust i fina chokladpraliner, sedan det öppnade butiker i stan, som har egentillverkad lyxchoklad i sitt sortiment . Jag tror väl inte mina favoriter, smaksatta med med allt från rom till kokos, är lika nyttiga för hälsan som en bit ren choklad, men en god pralin och en liten kopp te ger mig en härlig och njutningsfull stund på kvällskvisten.
Vi närmar oss julen, som är årets stora godishelg, då vi äter mängder av godsaker både från butiker och hemlagat. Vissa klassiker äter vi oftast bara just kring jul. Juleskum, de välkända rosa och vita skumtomtarna, har hängt med ett bra tag och de senaste åren har Cloetta kommit ut med årets Juleskum, med ny färg på tomtarna och med annorlunda smak. Årets nissar har smak av clementin och är svagt orange till färgen. Om de är godare än originalet är upp till var och en att bestämma, men personligen tycker jag fortfarande att de ljust rosa är godast.


















En annan klassiker i godishyllan, som tidigare i år fick en efterföljare är Nöt-créeme. Numera finns min barndomsfavorit också med smak av jordnötter. För några veckor sedan fick jag se att det nu även finns chokladkulor fyllda med nötcréme. Absolut inget fel på smaken, men en hel kula blev på tok för sött för min smak. Ännu en gammal god klassiker Ploppen, har med åren fått nya uppföljare och igår smakade jag på ännu en ny variant Plopp Krokant. Jag läste inte så noga på förpackningen så jag blev besviken när jag tog ett bett i chokladbiten och insåg att den saknade en kladdig fyllning som originalet. Istället var det som två bitar choklad från en chokladkaka, förvisso med krokant.
När jag var liten fanns det ju långt ifrån ett så stort godissortiment som idag och papperspåsen, som tanten bakom kassan plockade ner godiset i efter att jag pekat ut vilka sorter jag ville ha, var långt ifrån så stor som de jättepåsar som vi är vana vid idag. Jag uppskattar verkligen att vissa butiker åter har de små, vita papperspåsarna med färgglada prickar på. De är alldeles lagom stora när jag vill plocka till mig några bitar godis. Jag lockas inte heller till att fylla en stor påse, som i och för sig inte gör att jag äter mer, men godiset hinner torka, bli segt och inte alls särskilt gott, innan jag äter upp det.
Det kommer hela tiden nyheter bland ett redan jättestort utbud av lösgodis och visst får jag då och då en och annan ny favorit, men en hel del gamla godingar står fortfarande högt i kurs. Nya smaker på gamla favoriter floppar ofta och försvinner så småningom ur sortimentet. Den så populära aladdinlådan, som är en stor favorit nu när det snart är jul, har i mitt tycke tappat sin status, genom att byta ut flera olika praliner i lådan, även om några av de gamla godingarna fortfarande finns kvar. Krokofanterna, de avlånga skumstängerna doppade i ett tunt lager mörk choklad och strössel, har jag alltid gillat. Tyvärr är de svåra att få tag och oftast har jag bara hittat dem i sjukhuskiosken. Glädjande är att de nu kommit ut i påsar, med hälften så långa stänger, men än så länge har jag bara hittat dem på en bensinmack utanför Halmstad. I mitt försök att få tag på krokofanterna på närmre håll har jag till och med skickat ett mail till tillverkaren och frågat efter fler försäljningsställen, tyvärr utan att få svar. Att smaka på nyheter är aldrig fel, men många klassiker håller sig fortfarande i konkurrensen mot många nykomlingar när sötsuget sätter in. Jag tackar aldrig nej till en AKO-kola med smak av choklad och mint, en favorit som glädjande nog går att njuta av igen, efter flera års bortavaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar