Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 okt. 2015

Med pelargoner i centrum 2016








Oktober månad är snart över och jag har börjat planera för att kunna flytta in alla mina pelargoner för vinterförvaring. I Svenska Pelargonsällskapet ligger man långt före mig i planeringen, då de olika lokala grupperna runt om i landet redan funderar över vilka nya, spännande aktiviteter som ska genomföras nästa år. I lördags åkte jag till Falkenberg för att tillsammans med några av medlemmarna i Hallandsgruppen diskutera och ta fram förslag på vad vi vill genomföra för aktiviteter kommande säsong. Just nu känns 2016 långt borta och om jag ska vara riktigt ärlig så är mitt intresse för pelargoner ganska svalt just nu. Till stor del beror det på att vädret inte passar för några mysiga stunder på balkongen, där jag kan njuta av att pyssla om mina pelargoner. Dessutom bävar jag för allt det jobb som väntar när mina pelargoner ska flyttas in för vinterförvaring, även om jag brukar få hjälp med att bära både krukor och hyllor. När jag, tillsammans med Rolf, kom fram till det lilla röda huset med vita knutar, strax utanför Falkenberg, var det i alla fall lika roligt som alltid att träffa mina pelargonvänner. Anita, länsansvarig i Halland, hade dukat fram fika, bestående av smörgåsar, äppelkaka och vaniljsås. Vi tog för oss och slog oss ner och genast var vi igång med samtal om våra älskade pelargoner. Då var det plötsligt väldigt lätt att ryckas med i diskussionerna kring nästa års aktiviteter. Årets första träff, som är ett återkommande inslag, kallar vi "nybörjarträff" även om både gamla och nya medlemmar är välkomna. Utöver information om föreningen och olika aktiviteter pratar vi om frösådd och hur man man sticklingsförökar pelargoner och alla får ett par nysatta sticklingar med sig hem. Gillar du att odla pelargoner och är nyfiken på vår förening tycker jag att du ska ta chansen att komma på en nybörjarträff, utan några som helst tvång att bli medlem. Hur många pelargoner du har eller hur mycket du kan om pelargoner spelar absolut ingen som helst roll. Som medlem kommer du sedan på de träffar då du själv kan och vill delta.
Det tog inte lång tid innan vi fått ihop en lista över tänkbara utflykter och ämnen för olika träffar till kommande år. Förutom nybörjarträffen planerade vi in flera besök hos odlare i södra delarna av landet och finns det intresse bland medlemmarna kommer vi som förening att medverka vid en eller ett par trädgårdsmässor. Går planerna i lås blir det även en resa till Gotland, med besök hos bl.a. Sutarve. Framåt sommaren brukar vi hälsa på några av föreningens medlemmar, för att se hur andra hobbyodlare har det hos sig och kanske blir det även något program tillsammans med något av sällskapets andra lokala grupper. När vi åker på dagsutflykter samåker vi i möjligaste mån, delar på bensinkostnaden och har med oss fika. På så vis håller vi nere kostnaderna för våra aktiviteter. Förutom att det blir många trevliga och lärorika samtal när vi träffas brukar jag oftast komma hem med nya sticklingar från de flesta av våra träffar. Den som vill tar med sig sticklingar och sedan byter vi med varandra eller säljer dem till ett fast pris, oavsett sort eller storlek på pelargonen, för att inte trissa upp priserna. De flesta av de pelargoner, som jag har i min samling, kommer från andra medlemmar. På så vis har jag blivit bekant med många spännande sorter, som man så gott som aldrig hittar hos blomsterbutiker och landets stora trädgårdskedjor, och dessutom får man odlingsråd på köpet.
Även om vi inte har några aktiviteter under vintermånaderna hindrar det inte oss medlemmar från att diskutera pelargoner under denna mörka årstid, när pelargonerna vilar. På Facebook finns ett trevligt forum "Svenska pelargonsällskapets vänner", där det är öppet att ställa frågor, utbyta erfarenheter, lägga ut bilder m.m. På pelargonsällskapets hemsida www.pelargonsallskapet.com finns ett bildgalleri med information om ett stort antal pelargoner. För att få tillgång till galleriet krävs att du är medlem, men alla kan gå in och läsa om kommande aktiviteter m.m.

Tack för en härlig pelargonsäsong 2015, säger jag till alla medlemmar i Halland!
På återseende nästa år, då jag hoppas på att få se flera nya ansikten på våra träffar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar