Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 maj 2016

Energigivande glädjespridare


















Tänk att en fönsterkarm kan rymma så mycket glädje och positiv energi. Ibland när humöret inte är på topp och orken är i botten finns det två inspirerande inslag i min vardag, som ger mig orken och livsgnistan tillbaka. Det är mina två katter och min pelargonodling. Ängla och Tindra är lika goa mot mig oavsett hur jag mår, om jag är arg eller ledsen eller om jag tycker att spegelbilden jag möter på morgonen är förfärlig. Att få borra ner näsan i katternas päls och klappa dem gör alltid att jag för stunden känner mig mer tillfreds med tillvaron. Lika energigivande är det att få känna Änglas nos mot min kind när jag vaknar, speciellt de mornar då jag helst bara vill dra täcket över huvudet och slippa stiga ur sängen. Att känna katternas mjuka päls, värmen från deras små kroppar, höra deras andhämtning och spinnande, får mig varm inombords och just i det ögonblicket existerar inga problem eller negativa tankar. Förutom att jag mår bra och tycker att det är mysigt att gosa med katterna är det ett tecken på att de mår bra och njuter av stunden tillsammans, när de spinner och självmant kryper tätt intill mig.
En nyutslagen blomma på balkongen är även den en glädjekälla i min vardag. Min odling med över 200 pelargoner kan i andras ögon säkert ses mest som bara arbetskrävande och tidsödande. För mig är det ett intresse, som ger mig lugn och ökar mitt välbefinnande. Även om jag mår dåligt, inte är på humör, eller har ont i kroppen drar jag mig inte för att ta fram jordsäcken och sätta om några plantor eller gå ut på balkongen och vattna och pyssla om mina växter. Visst kan det göra ont i fötterna och jag får gå någon extra vända när jag flyttar ut och in krukorna, för att kroppen inte orkar, men ändå ger det mig positiv energi. Att stå vid diskbänken med fingrarna i jorden och plantera några nya sticklingar eller plocka vissna blommor och pyssla med pelargonerna ger mig inre ro. Jag kan känna mig uppstressad och må dåligt psykiskt, men efter en stund är mina tankar som uppslukade av jord och grönska och tankeverksamheten står plötsligt på tomgång.
Visst är det märkligt att djur och växter kan bidra med så mycket positivt, när man har glädjen att ha dem nära sig i sin vardag.

1 kommentar:

  1. Katter är underbara! Tyvärr förlorade jag en av mina flickor för några dagar sedan och det är en stor tomhet här hemma nu. :(

    SvaraRadera