Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 maj 2016

Pelargonernas första knoppar


















Just nu längtar jag bara efter att få flytta ut hyllor, odlingsbänkar och självklart alla pelargoner och mina andra växter på balkongen. På tisdag ska jag få mina fönster putsade i både lägenheten och balkongen och sedan är det äntligen klart att sätta ut allt. En del av pelargonsticklingarna, som stått i fönsterkarmen i köket och sovrummet sedan i höstas, har nu vuxit så att de når upp till lysrören, som gett plantorna välbehövligt ljus under den mörka årstiden. Några av plantorna har blivit så stora att de behöver större krukor innan de flyttas ut, trots att jag planterade om dem tidigt i våras. De har verkligen vaknat till liv och satt fart. På min inglasade balkong blir det snabbt varmt när solen tittar fram. Härom veckan visade termometern nästan 30°C. Solen lyser in på balkongen från tidig morgon fram till fyratiden på eftermiddagen. När man sätter ut växterna på våren är det viktigt att skydda dem från det starka solljuset, annars blir plantorna lätt brända. Härom året hade jag flyttat ut några pelargoner ovanligt tidigt och en morgon glömde jag att dra ner rullgardinerna där ute. När jag kom hem på kvällen var bladen på plantorna brända och väldigt bleka. Pelargonerna klarade sig,  men det tog ett tag innan de fick nya blad. De flesta växterna behöver vänja sig mot både kyla och starkt solljus i början av säsongen. Pelargoner brukar klara nollgradigt och till och med någon enstaka minusgrad, men det är dumt att chansa. Andra år har jag flyttat ut mina pelargoner tidigare på året och då har jag haft värmefläkt, som gått igång om temperaturen blivit för låg under natten. Nu hoppas jag att frostgraderna här nere i Halland är över, men man kan aldrig vara för säker. För några veckor sedan, när jag besökte Gluggstorps Handelsträdgård i Tågarp i Skåne, köpte jag 25 nya pelargonplantor. De står redan planterade i lerkrukor på balkongbordet och i en av hyllorna. Någon av sorterna har jag haft tidigare och vet hur blommorna ser ut, men det är alltid lika spännande att se nya pelargonsorter sätta knopp och blomma. En ny variant är Dream Lover, som tillhör gruppen fingerpelargoner. Denna typ av pelargon är inte så vanlig. Man ser på bladen att det är just en fingerpelargon, då de ser ut lite som en hand med fingrar. Dream Lover är också en dvärgpelargon och blir inte så storvuxen, men hur stor en planta blir beror också på hur stor kruka de odlas i. Dvärg- och miniatyrpelargoner växer oftast inte så fort, men självklart har det även betydelse vilken jordkvalité som man sätter plantorna i, näringstillförsel, ljus och värme. Min nykomling Dream Lover visade sina första blommor häromdagen och jag blev verkligen inte besviken. De smala, ljust laxrosa kronbladen var vackra tillsammans de gröna bladen med bronsfärgad zon. Jim Sheehan från Skottland har förädlat fram denna skönhet, som lanserades så sent som 2013 av Goosbrok Nurseries i England. De är fler pelargon, som fått sina första knoppar för säsongen, både på de nyinköpta plantorna och de som jag övervintrat. Nu väntar jag med spänning på att blomningen ska ta fart på riktigt. Jag överraskas ofta av hur vackra blommorna är oavsett om det är plantor, som jag haft i samlingen i flera år.

1 kommentar: