Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 maj 2016

Väska med klös

Mina katter Tindra och Ängla är en stor del av mitt liv och de betyder mycket för mitt välbefinnande. När jag inte är hemma tänker jag på dem och längtar efter att få komma hem till dem igen, nästan som om de vore mina egna barn. Ibland ringer jag hem till mina goa grannar, som har nyckel in till min lägenhet, och frågar om de tittat till mina katter. Jag vet att Mona och Rolf med största sannolikhet varit inne hos Ängla och Tindra och frågat om de vill gå ut, ibland både en, två och tre gånger under eftermiddagen, men ibland vill jag bara förvissa mig om att katterna verkligen kommit in om det t.ex. är dåligt väder och ösregnar. När jag kommer hem från dialysen på kvällarna är Tindra ofta ute och då möter hon mig när jag kliver ur taxin. Jag blir glad inombords när hon kommer, även om jag ofta är trött när jag kommer hem från sjukhuset. Tindra brukar hoppa upp i mitt knä och hälsa och sedan myser vi en stund innan de är dags att tillsammans ta hissen upp till fjärde våningen. Där brukar Ängla vänta innanför dörren för att få min uppmärksamhet när jag kommer hem. Ibland ligger hon och sover i min säng och då brukar hon komma och hälsa på mig efter en stund och se alldeles yrvaken ut. Jag blir lika glad inombords varenda gång jag kliver över tröskeln och möts av någon av katterna, som oftast kommer mot mig med svansen högt buren. Mina älskade livskamrater har gjort mig lite smått kattgalen. Att jag skulle bli så förtjust i just katter skulle jag aldrig kunnat tro innan jag blev kattsambo, även om jag alltid tyckt om djur. Jag hade hamstrar och marsvin när jag var liten, men det var en hund, som stod högst på önskelistan. Förutom att jag skämmer bort mina kisar och gör allt för att de ska må bra och ha ett innehållsrikt kattliv, samlar jag på mig allt fler prylar med någon typ av kattmotiv eller som är förknippade med Ängla och Tindra. I mitt halsband hänger ett specialtillverkat smycke med Tindras tassavtryck och två silverstavar med katternas namn. När jag hade turen att vinna ett dubbelt pärlarmband, delvis med bokstavspärlor, var det självklart att jag skulle bära Tindra och Änglas namn kring handleden. Mina vänner och bekanta tvingas ofta höra på när jag pratar om mina fyrfota familjemedlemmar och de vet att jag uppskattar att få presenter med kattanknytning. Jag har bland annat fått en tesil i form av en katt, kattböcker, slickepott m.m. När jag fyllde år förra helgen fick jag en adresslapp i form av ett katthuvud. Listan på kattprylar kan göras lång. Mitt senaste inköp gjorde jag för ett par månader sedan. Då hittade jag en väska på internet, som direkt föll mig i smaken. Först tyckte jag att den var väl stor och priset i överkant så det blev inget köp. Tur var det för några veckor senare dök plötsligt väskan upp på rea och då fanns inget att tveka över. Jag slog till och väskan blev min. En rejäl väska med söta detaljer av spets, tyg, och glaspärlor,  men självklart ger kattögonen ett tufft intryck med klös och passar mig som handen i handsken.

































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar