Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 maj 2016

Orkidéer i trädgård och kruka

Cypripedium Macra Pink




När jag köpte mina allra första orkidéer var det sorter som skulle odlas i speciell orkidéjord och kunde placeras som krukväxter i fönsterkarmen. Då var orkidéer en nyhet i blomsterbutikerna och många av dem hade jag aldrig sett tidigare. Växterna kändes väldigt exotiska med sina stora färgglada blommor och det var spännande att för första gången kunna odla orkidéer hemma i lägenheten. Jag gick på föreläsningar om orkidéer och lånade böcker för att få veta mer om hur och var de växte i naturen och hur jag skulle sköta mina plantor hemma i fönsterkarmen. Idag är brudorkidén, Phalaenopsishybriderna ett vanligt inslag i våra hem. Blommorna finns i fler färgvarianter, plantorna har blivit billigare och finns till försäljning i diverse butiker. Mitt intresse för orkidéer har svalnat något, men jag tycker fortfarande att blommorna är lika vackra och i fönsterkarmen hemma i vardagsrummet trängs krukorna med mestadels brudorkidéer, medan de andra fönsterna numera fått lämna plats åt en del av min pelargonsamling.

Phalaenopsishybrid


















Förra året besökte jag en liten marknad i Halmstad vid påsktid. Då råkade ja få se en typ av orkidéer, som jag aldrig sett tidigare. I ett stånd sålde man diverse lökar och rotknölar. I en liten låda låg små bulber, bara några centimeter stora, och på kartongen satt en bild på en Jungfrusko, som jag fick veta är en jordväxande orkidé. Vilken exotisk skönhet! Jag plockade till mig ett par bulber av de två sorterna, Pleione tongariro och  Pleioneformosana. Väl hemma satte jag dem i en lerkruka med vanlig blomjord. När den vackra blomman, cirka 7 cm stor, slog ut sträckte den sig knappt över krukkanten. Först när blomman vissnat dök ett grönt blad upp ur jorden. Jungfruskon kan odlas både inom- och utomhus, men tål inte temperaturer under +5°. Denna jordväxande orkidé planteras med 1/3 av bulben ovan jord och vattnas sedan mycket sparsamt så att jorden hålls lätt fuktig. Jorden ska vara porös och väldränerad och plantan vill stå i halvskugga. Ungefär varannan vecka ska man ge plantan orkidégödning. När bladen börjar gulna framåt hösten ställer man undan krukan för vinterförvaring. Den ska då stå torrt, svalt och frostfritt. När bulberna börjar få nya skott på våren klipper man bort de döda rötter och planterar om dem. Tyvärr lyckades jag inte med vinterförvaringen, så jag köpte nya bulber i våras och då flera olika sorter. Dessa vackra, små blommor kräver inte mycket plats och passar utmärkt att odla om man har ont om utrymme.

Jungfrusko Pleione tongariro


















På min inglasade balkong har jag främst mängder med pelargoner, men varje år brukar jag prova på att odla någon spännande nyhet. Det ska helst vara en växt som inte tar för stor plats och som lämpar sig att odla i kruka. Många växter går att odla i kruka bara de planteras i rejäla kärl med dräneringshål och bra jord. I våras var jag på Blomsterlandet när de hade sin så kallade trädgårdsmässa och på ett litet bord stod några enstaka "trädgårdsorkidéer". Att det finns vildväxande orkidéer i Sverige visste jag sedan tidigare, men att det finns orkidéer, som lämpar sig för trädgårdsodling i vårt avlånga land, hade jag inte hört talas om tidigare. Orkidéerna var planterade i krukor, men det stack inte upp några blad och det fanns inga etiketter med odlingsinformation. Det var bilden med blommorna som fångade min uppmärksamhet. Hur stor blir plantan? Kan den odlas i kruka? Hur sköter man den på bästa sätt? Jag sökte upp en av de anställda för att få svar på mina frågor. Det visade sig att trädgårdsorkidéerna var en nyhet även för personalen, så de hade tyvärr ingen information att ge mig. Kan man plantera den i rabatten i trädgården borde det fungera att odla den i kruka på balkongen i vanlig blomjord, tänkte jag och valde efter lite velande ut en planta som skulle få lila blommor. Nu har det gått några månader och för någon vecka sedan slog tre jättevackra blommor ut, efter några dagar med riktig sommarvärme. Eftersom dagstemperaturen varit lägre därefter hoppas jag att blommorna håller sig fina flera veckor till. Några dagar efter att jag köpt min planta bläddrade jag i tidningen Allers Trädgård, nr 4/2016, och hittade glädjande nog ett reportage om just Guckeskosläktet, Cypripedium, som lite slarvigt benämns som trädgårdsorkidéer. Jag har även googlat för att hitta ytterligare information. De finns ett 40-tal svenska, vildväxande orkidéer. Alla är fridlysta och väldigt känsliga växter och har mycket speciella krav om de ska trivas och blomma. Cypripedium, som finns i olika storlekar, är däremot inte lika kräsna, även om alla sorter inte är lika enkla att odla och få att trivas. Guckeskosläktet består av ett 50-tal arter och därutöver en hel del hybrider. Blommorna skiljer sig i färg och storlek och kan ha olika färg på läpp och petaler. De lämpar sig att odla på friland, men även i kruka på uteplats och balkong. Guckeskon trivs i väldränerad jord och vill stå ljust till skuggigt, vindskyddad och skymd från solens brännande strålar. I kruka på en balkong, kan den med fördel stå i skugga stora delar av dagen. På så vis håller blommorna sig vackra under en längre tid. De flesta sorterna i guckeskosläktet klarar våra kalla vintrar här uppe i norden, men vintertid krävs det att man täcker och skyddar dem väl. Genom att täcka plantorna med löv hindrar man dem att vakna för tidigt från vintervilan när vårsolen återkommer. Odlar man orkidéerna i kruka övervintrar man dem bäst i ett svalt förråd, där det inte ska vara varmare än 2-3°C. Guckeskon vill stå i lätt fuktig jord, men rötterna får absolut inte stå i vatten, då de lätt kan ruttna. Man kan med fördel dränera med grus och sten. Plantan vill heller inte ha vatten stående i bladrosetterna. Inför vintervilan minskar man på vattningen, för att åter ge mer vatten framåt våren, när man ser att plantan börjat vakna till liv. Då är det även dags att börja ge plantorna orkidénäring. I trädgården ger man gödning i augusti, september, så att plantan får ny kraft inför kommande år. Att driva upp nya plantor från frön är bra mycket svårare än att klara en uppdriven planta. Det kan ta upp till 7 år från sådd till första blomningen. Kom ihåg att inte vattna guckeskon alltför mycket. Oftast är det övervattning, som gör att plantan dukar undan.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar