Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 nov. 2016

Adventskalendrar för barn, vuxna och våra husdjur























När jag stod i kassakön på ICA Supermarket härom kvällen kom jag att tänka på butikens egen adventskalender, som delades ut gratis till alla barn när jag var liten. Bakom varje lucka dolde sig en bild förknippad med julen och vintern och på luckans insida stod ett juligt rim. ICA:s kalender var bara en av alla de, som jag och min syster spikade upp på väggen hemma i vårt kök på Körsbärsvägen 1. Radio- och tvkalendern hade vi tillsammans och på den turades vi om att öppna luckorna, liksom Scouternas, som alltid hade ett vackert målat julmotiv på framsidan. I söndagsskolan fick vi varsin kalender, som oftast var ganska tråkig. Bakom luckorna dolde sig bland annat berättelser om barn i fattiga länder, vilket inte alls tilltalade mig. Mamma brukade köpa en kalender till mig i en av stadens bokhandlar. Den blev alltid min favorit, med fina, gammaldags bilder på tomtar, änglar och djur, bland snöklädda granar, som gav mig riktigt mycket julkänsla. Framsidan var beströdd med glitter och vackrare än så kunde den inte bli i mina ögon. Idag finns det många olika typer av kalendrar i handeln, med bland annat choklad, godis, leksaker, smycken, smink och lotterier, som inte fanns att köpa när jag var liten, men ändå längtade jag varje år till dagen då jag fick börja öppna mina kalendrar. Nu säljs det till och med julkalendrar till hundar, katter och gnagare, med små godbitar bakom varje lucka fram till julafton. Jag tycker ju om att skämma bort mina älskade katter Tindra och Ängla och då jag inte har några egna barn får katterna all min kärlek och uppmärksamhet. Självklart får de en kalender och en julstrumpa med paket. Katterna har såklart ingen aning om att det är jul, men lite godsaker och en ny leksak tackar de inte nej till och det värmer mitt hjärta att få skämma bort dem lite extra i juletid. Man ska dock vara försiktig med att ge sina fyrbenta vänner alltför rikligt av de goda, som annars lätt kan ge dem viktproblem med tråkiga problem som följd. Lagom ät bäst, liksom för oss människor.
Numera skämmer jag även bort mig själv lite extra till advent och jul. I år har jag beställt en teadventskalender på internet och i butiken Triple Chocolate i Halmstad har jag köpt en kalender med handgjorda chokladpraliner bakom varje lucka. En kopp rykande varmt te, med olika smak varje dag fram till jul, tillsammans med en bit god choklad, ger verkligen en lyxig och värmande smakupplevelse i väntan på julen. Jag hoppas såklart att även mina katter ska tycka om sin kalender, som, de fick av min syster häromdagen. Bakom luckorna döljer sig 9 olika sorters godbitar, som Ängla och Tindra får kalasa på tillsammans.
Trots att jag hunnit bli 46 år är jag fortfarande väldigt svag för bilder på söta tomtar och fina änglar och det vet min syster om. Hon har sett till att jag även i år får ha en liten minikalender med glitter, uppsatt på väggen i mitt kök. Imorgon är det äntligen dags att leta upp och öppna lucka 1och se vad den döljer och självklart ska jag bänka mig i soffan framför tvapparaten imorgon bitti för att se första avsnittet av SVT:s adventskalender "Selmas saga".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar