Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 nov. 2016

Höststjärnor

Advent och jul närmar sig, en tid då många med mig tycker om att smycka hemmet med mycket blommor. Azalea, amaryllis, julros, julstjärna, för att nämna några av de mest populära blommorna till de kommande helgerna. Hyacinten är självskriven hemma hos mig till advent. Häromdagen fick jag se säsongens första uppdrivna hyacintlökar i en av stans blomsterbutiker. De var små och det var inte mycket av knopparna som tittade upp. Det är något speciellt med de allra första hyacinterna och trots att de inte var av högsta kvalité köpte jag två lökar, som så småningom kommer att få vita blommor. Nu längtar jag efter att få känna den härliga doften, från de utslagna blommorna. Tyvärr är det många allergiker, som inte kan njuta av julens vackra blommor och deras härliga dofter. Glöm inte att ta hänsyn till dina överkänsliga gäster under helgdagarna, självklart när det gäller både mat och blommor. Flera julblommor är giftiga för våra husdjur, så det gäller att tänka till en extra gång när man handlar hem växter till advent och jul. På Agrias hemsida hittar du en lista över de vanligaste julblommorna, med kommentarer om de är giftiga eller ej för våra fyrbenta vänner.
Julstjärnan Euphorbia pulcherrima är en annan mycket omtyckt julblomma. Den brukar finnas i handeln under november och december månad. Under denna korta period säljs miljontals julstjärnor i Sverige. Med åren har det kommit allt fler nya sorter, bland annat med ett mer grenat växtsätt och olika form och skiftande färg på bladen. De vackra, färgade bladen är inga blomblad, som man kanske kan tro, de är växtens högblad. Blommorna, som sitter i toppen på plantan, är små, gula och ganska oansenliga. För något år sedan dök Euphorbia pulcherrima ’Princettia`upp i handeln. Denna sort säljs redan under hösten i butikerna och kallas därför Höststjärna.

 















  
Princettia är en förädling av den klassiska julstjärnan, men är mer tålig. Den går utmärkt att plantera i kruka och ha på terrassen eller den inglasade balkongen tidigt på hösten, då den tål ner till +15°,  men är liksom julstjärnan mycket känslig för lägre temperaturer och drag. Står plantan kallare ramlar bladen lätt av. Självklart passar den även att ha inomhus och vill då stå ljust och soligt, men trivs inte med att stå ovanför varma element. Princettian kan även användas som snittblomma och håller bra avskuren i en blomvas med vatten. Plantan vattnas med fördel med ljummet vatten och jorden ska hållas lätt fuktig, men absolut inte blöt. Höststjärnan finns i flera olika rosa nyanser och i vitt och har ett kompakt och kraftigt växtsätt. Den är en ettårig växt, men kan sparas även efter att den slutat blomma. Då planterar man om den i ny jord i en större kruka, beskär den och ökar vattningen, samtidigt som man ger en svag dos näring. Plantan kan med fördel stå ute på sommaren, men det är svår att få den att blomma om då den kräver så kallade kortdagsperioder, vilket enkelt förklaras med att den vill ha en viss mängd ljus, liksom en viss mängd mörker för att sätta knopp.
Julstjärnan och Höststjärnan är en art i familjen törelväxter och hör till släktet Euphorbia. Den finns i över 1500 olika arter. I Mexico växer den vilt och kan där bli till flera meter höga buskar. Stjärnornas vetenskapliga artnamn är pulcherrima, som betyder "mycket vacker" eller "vackrast", vilket verkligen är passande för denna omtyckta växt.
I mitt tycke är Höststjärnan minst lika vacker som stjärnorna som säljs till jul, men jag föredrar att vänta till advent och köper då en Julstjärna, liksom jag köper penséer på våren och inte höstpenséer, som funnits i handeln de senaste åren. Var blomma har sin tid och sin tjusning och så vill jag att det ska förbli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar