Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

25 nov. 2016

Ängla kandidat nr. 7 i Hallandspostens lussekattstävling


















Varje år brukar tidningar och djuraffärer anordna tävlingar om vem som ska bli årets lussekatt och jag har vid ett flertal tillfällen skickat in tävlingsbidrag, med bilder på både Tindra och Ängla. För några veckor sedan annonserade vår lokaltidning Hallandsposten och efterlyste kandidater till årets tävling. Någon dag senare skickade jag in en bild på Ängla, när hon sitter på köksbordet iklädd en liten julhalsduk. Jag är egentligen helt emot att man klär hundar och katter, som om de vore små dockor, förutom när våra fyrbenta vänner behöver skyddas mot kyla och regn. Halsduken, som jag satt på Ängla, hängde löst runt hennes hals. Hon hade bara den på sig under ett fåtal minuter och jag hade tur som kunde få henne att sitta stilla så pass länge att jag hann knäppa en bild, som jag dessutom blev nöjd med. Ja, halsduken kunde ju varit mer synlig och blicken mer riktad mot kameran, men man kan inte begära för mycket av en katt, som oftast gör som den själv vill. Jag hade ingen större förhoppning om att fotot, som jag skickat in, skulle falla tidningens jury i smaken, då jag sett deras bildval i tävlingen tidigare år. Därför blev jag glatt överraskad när min pappa ringde upp mig härom dagen för att berätta att Ängla var med i tidningen. Det var en härlig nyhet, som piggade upp, där jag låg hemma i sängen och mådde dålig med humöret i botten. Ängla är en av de tio kandidaterna, bland över 250 inskickade bidrag, som nu utsetts att tävla om titeln, som årets lussekatt 2016. Gå gärna in och titta på de tio finalisterna. Självklart skulle jag bli glad om du vill lägga en röst på min älskade Ängla, som jag är otroligt stolt över.
Se de tio finalisterna och rösta här. Ängla är kandidat nummer 7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar