Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 nov. 2016

Julfrimärken 2016























I min klädgarderob står en stor, turkos skokartong fylld med vykort, passande att skicka vid diverse olika tillfällen under året. Tyvärr köper jag fler kort än vad jag skickar iväg och jag önskar att jag skulle ta mig mer tid att skicka hälsningar via snigelposten, för det är roligt att både skicka och få riktiga, handskrivna kort, med vackra motiv. Nu närmar sig julen och då håller jag fortfarande fast vid traditionen att skicka julhälsningar på det gamla viset via posten, till nära och kära. Några år har jag ägnat åtskilliga timmar åt att klippa, klistra, måla och sätta på glitter på mina egengjorda kort. De senaste åren har jag haft brist på både ork och tid så mina kort har var lite enklare, men istället med julhälsningar skrivna med rim. I år tänker jag börja i tid så att jag slipper stressa för att mina julhälsningar ska hinna fram före julafton.
Många har gått ifrån att skicka de klassiska julkorten med posten och sänder istället julhälsningarna digitalt. Det är enklare, går snabbare att skriva och når hela värden på ett ögonblick. Trots möjligheten till digitala hälsningar delade PostNord ut hela 22 miljoner julkort förra året.
Årets julfrimärken kom ut i handeln den 10:e november. De fem olika motiven med tomte med röd luva och långt skägg, tillsammans med älg, hare, räv, hund och katt, är designade av den småländske konstnären och illustratören Harald Wiberg (1908-1986). Harald är främst ihågkommen för sina naturtrogna djurskildringar, men även hans populära tomtar är välkända och omtyckta. Han har bland annat illustrerat Victor Rydbergs Tomten. Utöver sin konst är han även känd för att under flera år ha medverkat i naturprogrammet Korsnärsgården på tv.
Den 16:e decemermber är senaste datumet för att skicka julkort inom Sverige, om de ska hinna delas ut innan jul. För julkort till utlandet och övriga julförsändelser se PostNords hemsida här. Årets julfrimärken säljs i häfte med tio frimärken. Valören är inrikes julpost, 6 kronor. Julfrimärket Tomtegröt, även det målat av Harald Wiberg, säljs i rulle med 100 stycken och valören är inrikes brev 6,50 kronor. Alla julfrimärken från tidigare år, som är valörlösa, räknas som frimärken för ekonomibrev upp till 50 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar