Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

10 feb. 2017

Fläskfilé med lingon en riktig festmåltid


















Att laga mat till sig själv, när man som jag lever ensam, ses av en del som en riktigt tråkig syssla och det är det också ibland, men oavsett om man lagar mat till en eller flera så tryter inspirationen emellanåt. Visst skulle det vara enklare att köpa halvfabrikat eller färdiglagad mat från ett restaurangkök, men det blir mycket dyrare i längden och jag tycker dessutom att min egen mat oftast är godare. Visst händer det att jag köper hämtmat ibland, när jag inte orkar ställa mig vid spisen, eller sushi för att det först och främst inte lönar sig att göra det till sig själv, men främst för att jag inte skulle få till den lika god, som sushin från min favoritrestaurang. Jag tycker det är roligt att laga mat och det är den största anledningen till att jag oftast lagar min middag själv. För att slippa stå vid spisen varje dag gör jag mat, som räcker till flera middagar, och rätter som lämpar sig att frysa och ta upp och värma. Pasta, ris och potatis fryser jag däremot inte, då det är lätt att laga till och är mycket godare nykokt. På fredags- och lördagskvällarna unnar jag mig något lite extra gott och festligt, för även om jag äter ensam vill jag känna av att det är helg. Mat ska vara gott och inget som man äter bara för att bli mätt. I min frys finns små portioner med bland annat olika grytor med allt från kött till kyckling, lasagne, brynt köttfärs med tacokrydda och helstekt kyckling med sås. Ibland gör jag små fiskgratänger med potatismos i folieformar och fryser in. Jag tar upp gratängen ur frysen, låter den tina och gratinerar den först när den ska ätas. Dessutom har jag en och annan liten låda med dessertpaj i frysen, som är enkel att ta upp och värma mikron om jag blir sugen. Det blir lätt att jag lagar mina favoriträtter, vilka sällan är efter några recept. Ibland lagar jag till något av det jag har hemma i kylskåpet. Häromdagen var det extrapris på fläskfilé. Då passade jag på att jag köpa en att lägga i frysen och en att laga till. När jag var i affären köpte jag även en pakets med frysta lingon. Någonstans i bakhuvudet fanns en idé om att laga fläskfilé med lingon. Väl hemma googlade jag och hittade några olika recept på lingonfilé. Jag gick inte slaviskt efter något av recepten utan stekte köttet och gjorde såsen efter eget tycke och smak. Det blev en riktigt god middag, med lite annorlunda smak på såsen. Jag kan verkligen rekommendera lingonfilén som bjudrätt och jag kommer definitivt att laga rätten snart igen.

Recept
1 fläskfilé 500 g
salt
peppar
smör till stekning
2,5 dl grädde, eller grädde och creme fraiche
1 dl lingonsylt (jag använda rårörd sylt, som inte var så söt)
2 msk soja
1½-2 oxbuljongtärningar och vatten
2 msk persilja
redning
+ persilja och frysta lingon till dekoration

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Putsa köttet och skär det i 1½ cm tjocka skivor. Bryn köttet i smör tills att det fått fin stekyta och färg. Salta och peppra och lägg i en ugnssäker form.
3. Häll grädde, buljong, lingonsylt och soja i stekpannan. Låt koka ihop under omrörning, red av såsen, smaka av och lägg sist i persiljan.
4. Häll såsen över köttet. Så långt kan man förbereda rätten. Sätt in formen i ugnen c:a 20 minuter. Ta ut formen och strö över persilja och lingon. Sätt in formen i ugnen ytterligare ett par minuter, så att lingonen blir varma.
Servera med t.ex. pressad potatis eller potatismos och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar