Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

5 feb. 2017

Läskande citronfromage - en gammal klassiker


















När jag växte upp åt familjen middag mitt på dagen, i alla fall på vardagarna. Pappa kom alltid hem från jobbet på lunchen, så jag var van vid att hela familjen åt tillsammans, fram till att jag och min syster började skolan. Det var mamma som stod för matlagningen och middagen var så gott som alltid hemlagad från grunden. Hon bakade matbröd, bullar till fikat, kokade saft, sylt och äppelmos. Mamma hade ett stort matintresse och då hon var hemmafru, fram till att jag fyllde 9 år, hade hon också möjlighet att ägna en hel del tid i köket. På 70-talet, då jag var liten, var det inte ovanligt att ha en mamma som var hemma på dagarna. Jag skulle önska att fler barn idag skulle ha möjlighet att komma hem från skolan, med någon av sina föräldrar hemma.
Idag finns det ett mycket större utbud av färdiglagad mat och halvfabrikat, än vad som fanns då, och lunchrestaurangerna, med både svensk och utländsk mat, är nu många fler. Jag minns hur exotiskt det kändes första gången som familjen åt på stans första kinarestaurang. Där serverades mat med helt andra smaker än vad jag var van vid. Friterad banan med lönnsirap och glass var en efterrätt, som direkt blev en favorit. Att servera efterrätt efter middagen var mycket vanligare på den tiden, även på vardagarna. Mamma kokade kräm och gjorde olika desserter i ugnen, av frukt från trädgården och vildväxande bär, som vi plockade. Hemma hos min farmor och farfar blev vi flera gånger bjudna på citronfromage när det var kalas och den åt jag mycket och gärna av. Min farfar arbetade under många år som konditor och var utöver att baka även van att göra desserter, men även den mest erfarna personen kan ibland göra fel. Vid ett av släktkalasen hade han gjort just citronfromage och vi satt förväntansfulla och väntade på den goda efterrätten. Jag minns inte vem som var först ut med att smaka på fromagen, men den smakade långt ifrån som den skulle. Farfar hade av misstag tagit salt istället för socker när han vispade ihop desserten. Vid det kalaset blev det många snopna miner och vi blev besvikna utan efterrätt. Jag har gjort citronfromage vid något enstaka tillfälle. Häromdagen fick längtan efter den fluffiga, läskande desserten mig att plocka fram visp, skålar och ingredienser och göra den gamla klassikern. Äggvitor och gulor ska vispas för sig, liksom grädden, citroner ska rivas och pressas, så det är en del moment innan fromagen kan hällas upp. Därefter ska den stå i kylen för att stelna innan den är klar att avnjutas, men jag lovar att fromagen är värd besväret.
Jag gjorde fromage på ungefär hälften av receptet nedan och tog då 1 gelatinblad, 1 citron, 2 ägg, drygt 1 dl socker och 2 dl grädde. Det räckte till fyra mindre glas, som på bilden.

Recept citronfromage
6 personer

2 gelatinblad
2 citroner, skal + saft

3 äggvitor + 1 dl strösocker
3 äggulor + 3/4 dl strösocker
3 dl vispgrädde

bär och ev. choklad till garnering

Gör såhär:
1. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i 5 minuter.

2. Tvätta och skrubba citronerna i varmt vatten, torka av dem och riv det yttersta skalet, ej det vita.
3. Värm citronsaften så att den blir ljummen. Krama ur vattnet från gelatinbladen. Lägg dem i den ljumna citronsaften och rör tills att de lösts upp. Låt kallna.

4. Knäck äggen och skilj vitor och gulor åt. Vispa vitorna till ett fast skum och
tillsätt sockret under vispning.
5. Vispa gulorna med socker och citronskal. Rör ner gelatinlösningen när den kallnat. 

6. Vispa grädden för sig.
7. Vänd försiktigt ner äggvitorna och grädden i ägguleblandningen.
8. Lägg upp fromagen i portionsglas eller i en större skål. 

9. Ställ i kylen ett par timmar eller under natten.
10. Dekorera med t.ex. hallon och chokladfigurer och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar