Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 nov. 2012

God choklad varje dag från advent till jul

/

Det kan bli ganska tjatigt och ensamt att bara vara ensam hemma, när man är sjukskriven. Jag opererades i torsdags, så än så länge är jag bara jättetrött, har värk och är yr i huvudet. Sitter och t.o.m. står och slumrar till framför datorn. Därför lider jag inte av tristess eller ensamhet ännu under min sjukskrivning. Jag behöver vila. Under förmiddagen bröts ensamheten av att min faster kom förbi och hälsade på, strax innan jag skulle till dialysen. Strax därinnan dök min systers särbo upp, som gubben ur lådan. Eftersom han bor en liten bit från Malmö, är det inte den person, som jag tror knackar på dörren oanmäld. Nu var Björn på resa i tjänsten och kom förbi och lämnade över en kasse med ett innehåll. som jag faktiskt inte kan uttala mig om riktigt än. En adventskalender från Peter Beier Choklad är det, med ett för mig okänt motiv och innehåll. Bakom varje lucka finns en chokladpralin, men mer än så vet jag inte. Jag hoppas på ett och annat venusbröst, tryfflar med spritsmak m.m.
Jag känner mig lyxig när jag kliver in i Peter Beiers lilla chokladbutik, med en sval doft av kako. Personalen har vita vantar på sig, när de plockar bland chokladen, och de berättar gärna om de olika chokladbitarnas innehåll. Har du tur får du smaka på någon chokladböna eller något annat gott när du handlat.
Har du svårt att hitta på julklappen till den person, som står dig närmast? Titta in hos Peter Beier choklad i Halmstad. De har en egen hemsida, som du hittar här. Jag vill rekommendera att du köper ett presentkort för två, så att ni kan avnjuta en så kallad chokladfondue tillsammans. Då serveras man ett fat med smält vit, ljus och mörk choklad. Därtill får man olika fruktbitar, mandlar och nötter, som man sedan kan doppa i chokladen. Kanske vill du lära dig lite mer om choklad. Då tycker jag att du ska boka in dig på en chokladprovning, då du får smaka på bitar med olika hög chokladhalt och lära dig mer om kakaobönan m..m.. Nu ska jag stoppa in adventskalenderna långt in i skåpet. Då slipper jag förhoppningsvis att lockas till att smygtitta lite bakom lucka nummer ett. Usch vad det kliar i fingrarna. Jag sóm trodde att klåfingrigheten försvann med åren.
Titta in hos Peter Beier choklad i Halmstad. De har en egen hemsida, som du hittar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar