Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

17 nov. 2012

Vinst - Katthus från Whiskas















För några månader sedan hittade jag en sms-tävling, när jag handlade hos City Gross, i Halmstad. Eftersom jag gillar tävlingar så skickade jag snabbt in ett tävlingssvar och fick sedan svara på ytterligare tre frågor och skriva en motivering till varför just jag skulle vinna.

Tindra är mitt stora lyckopiller i livet
att hon ska få sin favoritmat Whiskas är givet
Hon tycker kött i sås och Temptations är jättegott
nu hoppas matte att hon ska få vila extra flott
Tänk att få sova i en säng likt en Whiskaskatt
det vore passande för min stora skatt
Tänk om vi vinner – oj vilken lycka
det skulle både jag och Tindra tycka

Självklart blev jag jätteglad när jag fick sms:et från Whiskas, som berättade om att jag vunnit. Sms:et fick jag, passande nog, när jag skulle åka till veterinären med katterna, för att få dem undersökta och vaccinerade. När jag ringde City Gross för att fråga om pappa kunde hämta min vinst, fick jag veta att de inte hade något katthus kvar. Efter diverse turer fick jag  i alla fall hem min fina vinst och Tindra hittade direkt en favoritplats i huset. Jag ska även få en överraskning från Whiskas, för strulet som uppstått, men den väntar jag fortfarande på.

1 kommentar:

  1. Är det ett bra hus som katterna trivs i ? Inget skit då det är reklam menar jag ? Har mina ögon på ett begagnat nämligen :0)

    SvaraRadera